Lidl vill vara fossilfritt 2025

Lidl Sverige vill nu ta nästa steg mot fossilfritt.
Man antar Fossilfritt Sveriges transportutmaning.
– Som första dagligvarukedja sätter Lidl målet att genomföra fossilfria transporter 2025, förklarar man nu.

Fossilfritt Sverige startades som ett initiativ av regeringen inför klimatmötet i Paris 2015 med målet att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer.
Målet med den så kallade transportutmaningen är att koldioxidutsläppen från transportsektorn i Sverige ska minska med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010.

Lidl Sverige antar nu utmaningen och sätter som första dagligvarukedja målet att köra fossilfritt 2025.
– Med transportutmaningen vill vi visa hur många företag, kommuner och regioner som är beredda att gå före och visa vägen i klimatomställningen. Genom att visa att det är möjligt inspirerar de fler att ta steget mot fossilfria transporter, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

– Vi har under många år arbetat intensivt med att driva utvecklingen framåt för mer klimatsmarta och hållbara logistiklösningar. Det är ett helt naturligt nästa steg och en självklarhet för oss att våra godstransporter skall vara fossilfria 2025, om inte tidigare, säger Johan Augustsson, Sverigechef för Lidl.

Enbart under de sista två åren har Lidl lyckats minska koldioxid-utsläppen från godstransporter med över 50 procent.
Dessutom har antalet lastbilar minskat med 10 stycken per dag genom att höja fyllnadsgraden på lastbilarna och öka antalet kolli per pall, skriver företaget i en pressrelease.

– Nu tar vi nästa steg i vårt hållbarhetsarbete, och utmanar branschen genom att sätta ett aggressivt mål för våra godstransporter, säger Carl Ceder, logistikchef hos Lidl Sverige.