fbpx
GLAD PÅSK! Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Löfbergs mot kaffeslöseri

By on 10 October 2018

Samtidigt som klimatförändringar hotar tillgången på kaffebönor häller svenskarna ut 300 miljoner liter kaffe varje år.
– Helt fel, menar Löfbergs.
Nu har man dragit igång en aktivitet mot slöseriet och startar på Stockholms central.

Det är statistik från SCB och Naturvårdsverket som säger att svenskarna häller ut 300 miljoner liter kaffe varje år.
Löfbergs har tidigare agerat mot detta via aktiviteten Caffe Slatte och nu går man vidare.

Under tisdagen inledde man kaffeuppropet ”Drick upp” för att få svenskarna att göra just det.
Aktiviteten inleddes på Stockholm C och Löfbergs vd Lars Appelqvist understryker allvaret.

– Det är naturligtvis inte hållbart, säger Appelqvist om statistiken från SCB.
– Ett onödigt slöseri med jordens resurser, inte minst med tanke på att de utmaningar som världens kaffeodlare står inför och som hotar tillgången på gott kaffe i framtiden.

Med uppropet ”Drick upp” vill Löfbergs få fler att tänka till kring sin kaffekonsumtion och de utmaningar som hotar tillgången på gott kaffe i framtiden.
– Det här handlar om att säkra kaffet för nästa generation kaffeälskare. Att få fler att välja ett riktigt hållbart kaffe och värdesätta varenda droppe. Att respektera allt jobb som ligger bakom en god kopp kaffe genom att dricka upp det man häller upp, säger Lena Rodin som är marknadschef för Löfbergs.

Klimatförändringarna påverkar miljontals kaffeodlare över hela världen och till år 2050 riskerar kaffeproduktionen att halveras.
Sämre förutsättningar innebär även att allt färre unga människor väljer att försörja sig som kaffeodlare.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.