fbpx
Vill du medverka i vår inlaga Grill & Kalla Drycker? Kontakta annons@butikstrender.se Sista materialdag 4 april.

Lokal onlinehandel raggar kapital

By on 23 oktober 2018

En hyperlokal modell för mathandel online.
Nu ska Fodi övertyga allmänheten om fördelarna.
Fodi ska ragga nytt kapital via Pepins.

Fodi har en hyperlokal affärsmodell för mathandel online. Tanken är att den ökade kundtätheten sk a minska kostnaderna både för marknadsföring och distribution.
Det ska kunna ge en gräddfil i form av en snabb väg till lönsamhet och samtidigt en hög servicegrad.

Under april 2018 lanserade Fodi framgångsrikt sin satsning i Bromma.
Idag levereras man cirka 3 000 ordrar per månad och har haft 14 procent av hushållen i Bromma som kunder så här långt.

Under november kommer man även att lansera sig i Danderyd och företagets struktur är sådan att man säger sig kunna hantera upp till sju lokala marknader fram till år 2021.
Nu satsar man på att dra in kapital via crowdfunding hos Pepins inom kort.

Dagligvaruhandeln i Sverige omsätter 270 miljarder kr per år men endast två proocent av mathandeln sker online.
Man räknar därför med en kraftig tillväxt för sektorn i Sverige och hänvisar till att kategorin växte med 50 procent under första halvåret i år.

Bakom Fodi står ett antal personer med erfarenhet från ollika bolag inom marknadsföring, logistik och distribution med mera.
Man har dessutom i gruppen erfarenheter från branschrelaterade bolag som Hemköp, Mathem, Ica, Menigo och Linas matkasse.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.