Mat från olika kulturer får butikerna att växa

By on 26 February 2018
Skärmklipp

Vi har tittat på all världens mat och pratat trender i dagligvaruhandeln med butikscheferna Mikael Pettersson och Kristian Winterberg. Det nya är att våga satsa och att tänka utanför de svenska ramarna. Konditorn Mahmoud Gholam Ali berättar även sin speciella historia och hur han fortsätter att inspireras av hemlandet.

Hemköp Frölunda Torg satsar helhjärtat på Balkan

Bäst på världens mat av Hemköps butiker är Hemköp Frölunda Torg. De har vågat göra något utöver det vanliga – satsat helhjärtat på varor från Balkan. Fokus ligger på kunden och många kunder är just därifrån.

  • Det har varit ett lyckat projekt på alla sätt, säger Mikael Pettersson, butikschef.

Butiken ligger mitt i ett stort köpcentrum och har cirka 38 000 kunder i veckan. Kundgruppen består av olika nationaliteter och det speglar även dess medarbetare som kommer från en rad olika länder.

  • Vi har medarbetare från olika nationaliteter som har smakat det mesta och kan produkterna. De kan även prata kundernas hemspråk – något som gör att de återkommer. Kunderna känner sig trygga och hemma här.

Mikael har varit butikschef i 27 år och lika kul tycker han att det är idag.

  • Tiden går fort när man har roligt och du kan göra bättre ifrån dig varje dag.

Han tror att det viktigaste är att ha kul på jobbet och att även ha kul med sina kollegor. Idag arbetar Mikael i Hemköps största butik som har cirka 75 medarbetare – en större butik bidrar till att jobbet lämnas över till medarbetarna på ett annat sätt.

  • Mina kollegor tjatar på mig angående vilka produkter jag ska ta in och vad jag borde satsa på. Ibland är det lite läskigt med nya saker, men allt handlar om att våga och jag litar på mina kollegor. De har bred kunskap, ett stort inflytande över butiken samt inköp av nya varor.

Det märks att personalen brinner för det här och det känner kundkretsen av, förklarar han. Medarbetarna växer när de känner att de har kunskap och ett större inflytande. Det bidrar till en stimulerande och positiv arbetsplats. Förra året tog butiken en risk och hade amerikanskt grilltema på schemat, men det hela visade sig bli mycket lyckat och blev en stor snackis. Mikael förklarar vikten av att våga göra annorlunda saker och att bryta gamla mönster.

  • Det handlar om att förvåna kunden. Att gå utanför ramarna – få kunderna att haja till.

Ramadan, jul och påsk är högtider som medarbetarna bäst känner till och under Ramadan finns till exempel extra varor i butiken. En kvinna från Bosnien bjöd även på kryddade korvar.

  • Kunderna blir mer nyfikna, de har aldrig sett och smakat vissa saker. Det blir lite spännande. Även svenskar får upp ögonen för maten och vågar smaka. Kunderna söker sig till varor från andra länder för att det är mer smak och kryddor i.

Många saknar även sitt hemland och i våra butiker får de tillgång till de varor som de saknar. Det är en stor kundgrupp i hela Sverige som man inte ska missa, ett flertal gör faktiskt det. Viktigt är att titta på hur det ser ut i landet eftersom efterfrågan förändras.

  • Att ha medarbetare från olika nationaliteter är en enorm styrka och nödvändigt om du ska lyckas i branschen.

Mikaels 5 bästa tips – hur jobbar du med dina konsumenter utifrån all världens mat?

  1. Var het på nyheter.
  2. Dema varor med egen personal som kan produkterna.
  3. Följ trenderna.
  4. Dra nytta av kunnig personal och deras kunskap.
  5. Lyft fram varor med recept.

”Kunderna blir mer nyfikna, de har aldrig sett och smakat vissa saker.”

”Tiden går fort när man har roligt”.

Hemköp Torsplan bjuder på mångfaldstema

Butiken har produkter från hela världen och folk från stan kommer hit enligt butikschefen Kristian Winterberg och konditorn Mahmoud Gholam Ali för den trevliga personalen. Kristian berättar att de brukar anordna bonuskvällar för medlemskunderna.

  • Vi har matbjudningar från stora delar av världen och extra förmånliga priser, happenings, demos och tävlingar, säger Kristian Winterberg.

Temat denna gång var mångfald och personalen hade hand om olika stationer och lagade mat från hemlandet.

  • Det var mycket uppskattat. Vi hade t-shirtar på oss och personalen hade även flaggor på bröstet som visade från vilket land de kom ifrån.

Det blev en sammanhållning även för personalen liksom kunderna och många reaktioner som ”jaha är du därifrån”. Kunderna känner sig hemma när de kan prata sina hemspråk och känner igen produkter från hemlandet berättar Kristian.

Sverige är ett mångkulturellt land och kunderna efterfrågar och kräver mer. Kunderna ställer andra krav idag och sortimentet från olika länder blir bara bredare.

  • Vi reser även mer idag och inspireras av andra länder. Kunderna vill laga det de åt på semestern och de från olika nationaliteter önskar hit maten som finns i hemlandet.

Kristians bästa tips – hur jobbar du med dina konsumenter utifrån all världens mat?

  1. Ha bonuskvällar och mångfaldsteman.
  2. Bjud på mat från olika kulturer.
  3. Ha olika teman i lunchrestaurangerna såsom tema Asien eller Medelhavet.
  4. Låt de anställda provsmaka mat från olika länder, de vet bäst.

Mahmoud – Torsplans bakmästare

Mahmoud Gholam Ali kom hit som flykting från Bagdad för 20 år sedan och visste ingenting om Sveriges kultur. I hemlandet studerade han konst i fem år och läste form, bild och färg.

  • Konsten hjälper mig här i Sverige, jag gör mycket skulpturer i marsipan och choklad.

En vanlig dag i Mahmouds liv i Bagdad började åtta på morgonen. Vid halv fyra slutade studierna och hans nästa arbete på hotellet startade. Klockan tolv var han klar för dagen. Men Mahmoud verkar inte klaga när jag frågar honom hur han orkade.

  • Jag var pigg och solen gav mig energi. Det är ett annat liv där – man lever mer.

På grund av diktaturen och den bristande friheten kom han till Sverige. Mahmoud hade inga planer på att komma hit – utan bodde först i Jordanien i två år. Det var hans bror som redan var bosatt här som fick honom att flytta.

Mahmoud började att studera till konditor och det hela tog fart när Hemköp på Torsplan ville starta ett konditori. De hade inga kunskaper om branschen och visste inte vem som skulle driva avdelningen.

  • Jag hade 24-års erfarenhet inom branschen och sa att de kunde lägga allt på mig – jag har bra känsla för det här och vet vad folk har för önskemål.

I november för tre år sedan hade konditoriet premiär och var det första att starta i hela Sverige inom Hemköpsbutikerna.

  • Jag lyckades, det känns otroligt roligt, säger Mahmoud.

Eftersom det gick bra för Bageriet i Torsplan har nu två bagerier öppnat i Solna, varav ett i gallerian Mall of Skandinavia.

Mahmoud gör inte bara bakverk från hemlandet utan även från andra länder, allt från franska till amerikanska godsaker.

  • Jag ska även börja göra bakverk med smörkräm i. Vi har inte grädde i Mellanöstern, utan äter mycket smörkräm.

Cirka 80 procent av varorna i konditoriet är hans egna och de finns inte någon annanstans.

  • Jag anpassar mig efter de svenska kunderna och gör det de tycker om som brownie med blåbär i. Min dekoration lockar även till sig kunder och jag försöker att använda så lite tillsatser som möjligt – många använder ganska många tillsatser.

Mahmoud pratar om att inte endast ha traditionella produkter, utan hur viktigt det är att testa nya. När jag frågar Mahmoud hur han lyckades säger han att det gäller att följa branschen via internet och att lita på bra nyheter. Allt verkar handla om känsla.

  • Det kommer inte på en dag. Det krävs flera års erfarenhet, konstaterar han.

 

 

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.