fbpx
Senaste
O´Learys breddar konceptetKlart för Icas nätläkarköpMer parmesan än någonsinStora Coop till Ronneby 2021Maten central för klimatmålVärldsetta i kontantlöstLinas matkasse i kocksamarbeteNya nischen – färdigmat för barnShopgun nu i hela SkandinavienBrett urval till Natural ProductsVi slänger med dåligt samveteCity Gross väljer nytt inom gröntFler kvinnor i börsledningarArla lägger ned allt i BoxholmSplittrad framtidstro i handelnRödbetsskal förnybar energiTre av fyra köper färre kassarDisa Molin årets konditorDeras kontor bäst i världenKivik bidrar till rent vattenCoop testar odling i butikMathems vd svarar på kritikTuff dag för klädföretagenNy vd för svenska Media MarktByter för minskad mängd plastUrban Deli plockar vd från IcaNysatsning på eget märkeSatsar allt i SmedjebackenSvenska e-handlare kan sälja merByggstart för Coop i SpångaLöfbergs mot kaffeslöseriHöjd ersättning till ekobönderCastello lanserar cheddarostarKraftig obalans i e-handeln34 nya butiker för DollarstoreSkum tomte blir julläskNytt rekord för Gekås i UllaredÅhléns outlet till fler städerMjölk, ost och ägg vetariskt?H&M köper in sig i KlarnaHyfsad september för IcaNewport öppnar i NorrköpingNy rapport visar större skaderiskDansk vegansuccé till SverigeEstrellas Linschips årets varaTalang i centrum för galanVi pantar mer och merÅterkallar popcorn av eget märkeStänger apotek i VisbyTuffare än väntat för MQDe är kvalitetsetta hos svenskarnaLägger ned – för att utvecklaSäljer mer och tjänar merHornbach tror på SverigeEkokaffe ska hjälpa odlare i PeruFler satsar i UddevallaSuccé för ny klimatsatsning79 solpaneler för grön elÖppnar nytt i HelsingborgFem nya män och direktörerEn av tre kedjor olönsammaFår mer betalt för mjölkenNu åker köket på turnéSlutar sälja engångsplastButiksstölder fortsätter att öka2019 kommer det att gå hett till…Vi tycker vegetariskt är lättlagatMölndal galleria är invigdIkea siktar på nya butiksformatDe yngre, vill ha nära till affärenOatly hetare än IkeaSveriges tio största handelsplatserOmelett – vapnet mot matsvinnLRF satsar på integrationKvibille inviger och satsar nyttSvenska äpplen mot rekordCoop stänger butik i FlenNytt butikskoncept för WillysHalva priset på hela lagretDollarstore till Stockholm CityKvibille tar nytt stegBergendahs nyanställer 60 i årBetalar mer – om bönderna tjänar på detFramtidslösning för transporterH&M testar självbetjäningFixa först med värmeljus av raps”Missgynnas mindre i lågkonjunktur”Premiär för Stora Coop FalkenbergLäkare rasar mot Icas nya avtalGår från mat.se till ny Krav-tjänstHemköp vill bredda e-handelnKronfågel är årets leverantörCoop online i ÖrnsköldsvikAllt fler nätfakturor till kronofogdenSka växa 30-50 procent per årÅrets glögg är här – och italienskNazister till ny attack mot butikTog hjälp av Efterlyst efter stöld”Rikast och vill ha poliser överallt”Potatisskal blir förpackningMcDonald´s vill utmana MaxVi kryddar mindre än vi trorVegandrycken som lanseras överalltBara två butiksformat hos CoopCoca-Cola satsar på hälsodryckIcas utökade klimatmål godkändaDoften ska minska matsvinnetZalando sänker prognosen för helåretArlas drickyoghurt och kvarg blir Yalla!Letar nytt på Natural Productsdesignar Ica-kassen till Rosa bandetNu lyfter maten svensk e-handelDrygt hälften har e-handlat matCarnegie tror på Scandi StandardMer framtidstro hos butikernaLindvall in i köttbranschenDe två ska lyfta Kappahl i höstLidl nära tio miljarder krMer än hälften av skörden bortaRootfruit köper Exotic SnacksCoop säljer i KarlstadTvå lämnar ett Väla i nytt lägeByggmax firar 25 med 100Norskt Ica-vatten blir svensktSå många vill handla mer klimatsmartNytt varuställ säkrar varornaMat långt ned när vi e-handlarIca, Apotek Hjärtat och Min doktor satsarLupiner, bönor och lite insekterHär kommer Axfoods veganburgareDags för jobbskugga i handelnÖver miljonen till goda ändamålFörsta på fem år för Media MarktSkor upp – kläder ned augustiOumph fortsatt brittisk succéUlla mästare bland mästareSnabbt mot intelligenta butikerPlus 3,7 procent för Ica augustiSnart söndagsstängt i Italien?50 000 euro till framtidens betallösningNytt perspektiv på förpackningarIkea flyttar från HelsingborgDrogade till attack i butikClas Ohlson firar och laddarFazer vill beröra hjärtanMindre kött men mer svensktDubblar och breddar i KarlstadMera Clas Ohlson hos MathemAmazons Sverige-lansering dröjer – eller?Carlsberg satsar på miljönPontus vann med miljöbestickHöjt pris ska rädda svenskt köttCoop i samarbete kring nyanländaVapiano skyller på SverigeNu ska grillen bli ännu hetare…Ica och Coop stänger varsin butikSvensk must ökar kraftigtClas Ohlson i samarbete med AmazonStillastående för sällanköp 2017En sjuklöver av nya matord…Hela Arlas vinst till ägarböndernaStoruman i topp – Solna åttaGurkpriset upp 400 procentÖrebro först ut i Nettos nya formatScandic-stopp för ägg från burhönsOrkla bygger nytt storlager i KumlaNu ska ”fri från”-produkter anmälasTre nya till Skövde-centerIkea testar kontantfritt i GävleÄldre tror mer på fiskens nyttaTuff start men återhämtning hos ArlaLöfbergs fasar ut fossil plastArla skapar innovationscentrumEkoboxen nominerad till anrikt prisNytt bryggeri jagar 15 miljoner krMajoritet för ett tillträdesförbudLidl öppnar i Turning Torso”Vi är ett matland i världsklass”Torkan gör kyckling dyrareDigitaliserad dagligvaruhandel näraGekås inviger nytt idagCoop lanserar nytt från Paolo Roberto1-4 i butiker för CoopSå åt vi under värmeböljanMalmö nästa för Icas e-handelslagerPantrekord efter extremsommarenChoklad, chips, smoothie och surdegsbröd824 nya varumärken inom mode 2017Får det tufft om räntan höjsHoppar av som vd efter två månaderLRF stöttar nytt regeringsförslag”Förbud mot plast omotiverat”Lidl på väg mot 200-måletSvensk fågel välkomnar nya reglerSvenskt kött välkomnar nya reglerLöfbergs rankat i Europa-toppPremiär idag för MatlusttorgetParadiset öppnar i februariNu är det brist på messmörKapar namnet – innan startenIca öppnar i nybygge i KarlstadSal(ig)a äro stadskärnorna i SalaFärsking nästa färskingIlska mot Postnord efter avgiftsbeskedInget svenskt kött hos Burger KingNytt kapital till sunda tandborstarKronfågel dubbelt nominerad till galaTrögt – men vi kommer att handla mer mat på nätetSka digitalisera cateringbranschenPostnord dyrare i julens e-handelEn honungsburk för 20 miljoner, någon?Äggen dyrare efter sommarenLidl Tyresö finalist i frukt & gröntMuji utökar på Åhléns CityKraftigt lägre skörd av spannmålSydkoreanskt avtal för Simris algPriskrig på kött efter sommartorkanEn banan om dagen – en färsk…Flaggar för dyrare ölNy Arla-märkning för mindre svinnCoop bygger om i Karlstad CityFörbättrat resultat för LindexLidl slutar med engångsplast 2019Nu handlar vi mer mat på nätetLångt efter när det gäller nätmat110 miljoner till matsvinnsappIcas e-handelschef till HobbexC4 Shopping fyller på 2019Ica-bonus till chefer för miljömålUpp 4,7 procent för Ica-gruppenLager 157 öppnar i LuleåGlassbristen håller i sigIca utvecklar röststyrning med GoogleLämnar Svenska dagbladet för IcaApohem får sälja receptbelagtTyskt kapital till svenskt mellanmålFramtidstron sjönk i juliFalkenberg får ny handelsplatsAlltfler väljer skruvkorkNya Zeeland vill ha bort plastpåsarVi återvinner mer plastNu är Lindex nya vd på platsNynazister i attack mot Ica-butikIcas darkstore förbi startproblemAxfood rear ut svenskt köttVM-kaptenen satsar på funktionsdryckKritik mot Ica för egyptisk potatisNu rullar det på för DalsspiraElgiganten fortsätter bygga utDanska Rains öppnar svensk butikIkea mest värdefulla varumärketArla på väg att klara koldioxidmålVill se tuffare krav i köttupphandlingOrganic Food Fair åter i MalmöNu kommer Lego-bitar av sockerrörPlus 4,6 procent i juli för IcaStor godisförfalskning i MalmöSvensk handel varnar för ny bluffvågIca köper mer i Upplands BroSatsar på helvegetarisk matkasseVill öka efterfrågan på svensktVill se ärligare matindustriTar bort leksaksvapen efter skjutningZalando tror på lägre tillväxtVarnar för kris i klädhandelnSystembolaget öppnar i SköndalFler och fler negativa till reklamLidl återkallar krossade tomaterGrilluppmaning ut av misstagTa med hunden in i affärenÖver 70 butiker i Skånes nyaAxfood gör halvmiljardvinstFler butiker vill stötta bönderFryshus lager när Kavli växerClas Ohlson till KristianstadNya krav och bättre koll på ”fri från”Coop återkallar rödbetssoppaStrutsfällan – ångest över semesterpengarnaAxfood kampanjar för svenskt köttMinusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Mat från olika kulturer får butikerna att växa

By on 26 February 2018
Skärmklipp

Vi har tittat på all världens mat och pratat trender i dagligvaruhandeln med butikscheferna Mikael Pettersson och Kristian Winterberg. Det nya är att våga satsa och att tänka utanför de svenska ramarna. Konditorn Mahmoud Gholam Ali berättar även sin speciella historia och hur han fortsätter att inspireras av hemlandet.

Hemköp Frölunda Torg satsar helhjärtat på Balkan

Bäst på världens mat av Hemköps butiker är Hemköp Frölunda Torg. De har vågat göra något utöver det vanliga – satsat helhjärtat på varor från Balkan. Fokus ligger på kunden och många kunder är just därifrån.

  • Det har varit ett lyckat projekt på alla sätt, säger Mikael Pettersson, butikschef.

Butiken ligger mitt i ett stort köpcentrum och har cirka 38 000 kunder i veckan. Kundgruppen består av olika nationaliteter och det speglar även dess medarbetare som kommer från en rad olika länder.

  • Vi har medarbetare från olika nationaliteter som har smakat det mesta och kan produkterna. De kan även prata kundernas hemspråk – något som gör att de återkommer. Kunderna känner sig trygga och hemma här.

Mikael har varit butikschef i 27 år och lika kul tycker han att det är idag.

  • Tiden går fort när man har roligt och du kan göra bättre ifrån dig varje dag.

Han tror att det viktigaste är att ha kul på jobbet och att även ha kul med sina kollegor. Idag arbetar Mikael i Hemköps största butik som har cirka 75 medarbetare – en större butik bidrar till att jobbet lämnas över till medarbetarna på ett annat sätt.

  • Mina kollegor tjatar på mig angående vilka produkter jag ska ta in och vad jag borde satsa på. Ibland är det lite läskigt med nya saker, men allt handlar om att våga och jag litar på mina kollegor. De har bred kunskap, ett stort inflytande över butiken samt inköp av nya varor.

Det märks att personalen brinner för det här och det känner kundkretsen av, förklarar han. Medarbetarna växer när de känner att de har kunskap och ett större inflytande. Det bidrar till en stimulerande och positiv arbetsplats. Förra året tog butiken en risk och hade amerikanskt grilltema på schemat, men det hela visade sig bli mycket lyckat och blev en stor snackis. Mikael förklarar vikten av att våga göra annorlunda saker och att bryta gamla mönster.

  • Det handlar om att förvåna kunden. Att gå utanför ramarna – få kunderna att haja till.

Ramadan, jul och påsk är högtider som medarbetarna bäst känner till och under Ramadan finns till exempel extra varor i butiken. En kvinna från Bosnien bjöd även på kryddade korvar.

  • Kunderna blir mer nyfikna, de har aldrig sett och smakat vissa saker. Det blir lite spännande. Även svenskar får upp ögonen för maten och vågar smaka. Kunderna söker sig till varor från andra länder för att det är mer smak och kryddor i.

Många saknar även sitt hemland och i våra butiker får de tillgång till de varor som de saknar. Det är en stor kundgrupp i hela Sverige som man inte ska missa, ett flertal gör faktiskt det. Viktigt är att titta på hur det ser ut i landet eftersom efterfrågan förändras.

  • Att ha medarbetare från olika nationaliteter är en enorm styrka och nödvändigt om du ska lyckas i branschen.

Mikaels 5 bästa tips – hur jobbar du med dina konsumenter utifrån all världens mat?

  1. Var het på nyheter.
  2. Dema varor med egen personal som kan produkterna.
  3. Följ trenderna.
  4. Dra nytta av kunnig personal och deras kunskap.
  5. Lyft fram varor med recept.

”Kunderna blir mer nyfikna, de har aldrig sett och smakat vissa saker.”

”Tiden går fort när man har roligt”.

Hemköp Torsplan bjuder på mångfaldstema

Butiken har produkter från hela världen och folk från stan kommer hit enligt butikschefen Kristian Winterberg och konditorn Mahmoud Gholam Ali för den trevliga personalen. Kristian berättar att de brukar anordna bonuskvällar för medlemskunderna.

  • Vi har matbjudningar från stora delar av världen och extra förmånliga priser, happenings, demos och tävlingar, säger Kristian Winterberg.

Temat denna gång var mångfald och personalen hade hand om olika stationer och lagade mat från hemlandet.

  • Det var mycket uppskattat. Vi hade t-shirtar på oss och personalen hade även flaggor på bröstet som visade från vilket land de kom ifrån.

Det blev en sammanhållning även för personalen liksom kunderna och många reaktioner som ”jaha är du därifrån”. Kunderna känner sig hemma när de kan prata sina hemspråk och känner igen produkter från hemlandet berättar Kristian.

Sverige är ett mångkulturellt land och kunderna efterfrågar och kräver mer. Kunderna ställer andra krav idag och sortimentet från olika länder blir bara bredare.

  • Vi reser även mer idag och inspireras av andra länder. Kunderna vill laga det de åt på semestern och de från olika nationaliteter önskar hit maten som finns i hemlandet.

Kristians bästa tips – hur jobbar du med dina konsumenter utifrån all världens mat?

  1. Ha bonuskvällar och mångfaldsteman.
  2. Bjud på mat från olika kulturer.
  3. Ha olika teman i lunchrestaurangerna såsom tema Asien eller Medelhavet.
  4. Låt de anställda provsmaka mat från olika länder, de vet bäst.

Mahmoud – Torsplans bakmästare

Mahmoud Gholam Ali kom hit som flykting från Bagdad för 20 år sedan och visste ingenting om Sveriges kultur. I hemlandet studerade han konst i fem år och läste form, bild och färg.

  • Konsten hjälper mig här i Sverige, jag gör mycket skulpturer i marsipan och choklad.

En vanlig dag i Mahmouds liv i Bagdad började åtta på morgonen. Vid halv fyra slutade studierna och hans nästa arbete på hotellet startade. Klockan tolv var han klar för dagen. Men Mahmoud verkar inte klaga när jag frågar honom hur han orkade.

  • Jag var pigg och solen gav mig energi. Det är ett annat liv där – man lever mer.

På grund av diktaturen och den bristande friheten kom han till Sverige. Mahmoud hade inga planer på att komma hit – utan bodde först i Jordanien i två år. Det var hans bror som redan var bosatt här som fick honom att flytta.

Mahmoud började att studera till konditor och det hela tog fart när Hemköp på Torsplan ville starta ett konditori. De hade inga kunskaper om branschen och visste inte vem som skulle driva avdelningen.

  • Jag hade 24-års erfarenhet inom branschen och sa att de kunde lägga allt på mig – jag har bra känsla för det här och vet vad folk har för önskemål.

I november för tre år sedan hade konditoriet premiär och var det första att starta i hela Sverige inom Hemköpsbutikerna.

  • Jag lyckades, det känns otroligt roligt, säger Mahmoud.

Eftersom det gick bra för Bageriet i Torsplan har nu två bagerier öppnat i Solna, varav ett i gallerian Mall of Skandinavia.

Mahmoud gör inte bara bakverk från hemlandet utan även från andra länder, allt från franska till amerikanska godsaker.

  • Jag ska även börja göra bakverk med smörkräm i. Vi har inte grädde i Mellanöstern, utan äter mycket smörkräm.

Cirka 80 procent av varorna i konditoriet är hans egna och de finns inte någon annanstans.

  • Jag anpassar mig efter de svenska kunderna och gör det de tycker om som brownie med blåbär i. Min dekoration lockar även till sig kunder och jag försöker att använda så lite tillsatser som möjligt – många använder ganska många tillsatser.

Mahmoud pratar om att inte endast ha traditionella produkter, utan hur viktigt det är att testa nya. När jag frågar Mahmoud hur han lyckades säger han att det gäller att följa branschen via internet och att lita på bra nyheter. Allt verkar handla om känsla.

  • Det kommer inte på en dag. Det krävs flera års erfarenhet, konstaterar han.

 

 

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.