fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Mat långt ned när vi e-handlar

By on 13 September 2018

E-handlar vi från dagligvarukedjorna är det inte främst mat vi handlar.
Först på sjätte plats kommer matvarorna – om vi är som amerikanerna.

Två procent. Knappt.
Det är storleken på e-handelsandelen i den svenska dagligvaruhandeln.

Men vad vi trots allt handlar på nätet från våra dagligvarujättar skiljer sig kraftigt åt mellan olika produktkategorier.
I nya rapporten ”En digitaliserad dagligvaruhandel” konstaterar författarna att om vi ska tro aktuell statistik från USA så kommer det i vart fall under överskådlig tid att skilja sig kraftigt åt mellan produktkategorier.

Här är de olika produktgruppernas e-handelsandel av total försäljning när amerikanerna e-handlar hos dagligvarujättarna
Skönhetsprodukter 28 procent
Husdjursprodukter 27 procent
Hälsoprodukter 14 procent
Personlig vård 12 procent
Hushållsprodukter 10 procent
Förpackade matvaror 3 procent
Mejeriprodukter 2 procent
Kött 2 procent
Fryst mat 1 procent
Öl och vin 1 procent
Bageri 1 procent
Källa: Statista

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.