Mat ökar mest i e-handeln

By on 17 May 2018
ehandelsiffror

Svensk e-handel ökade med 17 procent första kvartalet 2018.
Högst tillväxt?
Dagligvaruhandeln.

E-handeln fortsätter alltså sitt segertåg och första kvartalets uppgång är 17 procent jämfört med första halvåret 2017.
Flera branscher visar stark fortsatt tillväxt och det är alltså ännu en tydlig indikation på hur allt mer av försäljningen flyttar till nätet.

Siffrorna kommer från E-barometern för första kvartalet 2018 som Postnord presenterar idag i samarbete med Svensk digital handel och HUI Research.
Branschmässigt var utvecklingen god i både mer mogna kategorier och bland snabbväxare.

Det intressanta är dock att det är dagligvaruhandeln som visar den högsta tillväxten av branscherna under kvartalet – med sport, möbler och heminredning efter sig på topplistan.

Livsmedelsförsäljningen över nätet är fortfarande liten – knappt två procent av den totala handeln – men omsättningen ökade 30 procent första kvartalet jämfört med motsvarande period 2017.

– E-handeln blir en allt mer naturlig del av vår vardag där jakten på tid blir allt viktigare. Förflyttningen av konsumtion från fysiska butiker till e-handel fortsätter, men det blir än viktigare att förstå hela kundresan och de olika kanalernas roll och syfte i köpprocessen, säger Postnord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom.

Förra året omsatte e-handeln i Sverige 67 miljarder medan konsumtionen från utlandet omsatte 13 miljarder kr.
Nu handlar diskussionerna mycket om Amazon och dess etablering i Sverige.
– Svenska konsumenter handlar redan en hel del därifrån trots att Amazon inte har en svensk domän. Det är därför viktigt för svenska aktörer att ha en strategi för att skapa lojalitet redan nu, resonerar Carin Blom.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.