fbpx
GLAD PÅSK! Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Mat.se satsar mer på eko

By on 6 February 2019
Mat hemsida

En hög andel ekologiskt utbud har varit en ambition hos Mat.se sedan starten 2012.
Nu skapar man möjligheter för varje kund att göra sin matkasse mer ekologisk.

Mat.se har sedan starten haft en hög andel ekologisk mat i den totala försäljningen och haft det utifrån ett stort ekologiskt utbud.
2018 låg ekoandelen i den totala livsmedslförsäljningen i Sverige på drygt nio procent medan Mat.se hade en andel på 16,4 procent.

Under 2018 ökade man sin försäljning av ekologiska varor med 28 procent mätt i kronor.
Inkluderar man även märkningar som Svenskt sigill, Fairtrade, UTZ, MSC och dylika blir andelen 33 procent, skriver Mat.se i ett pressmeddelande idag.

–  Vi ser en fortsatt hög efterfrågan på ekologiskt och arbetar aktivt med kampanjer och kommunikation kring vårt ekologiska utbud till våra kunder. Vi har också en väldigt påläst och engagerad kundgrupp som ständigt efterfrågar ett mer ekologiskt, vegetariskt, veganskt och hållbart utbud, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se

Mat.se har nu tagit fram nya funktioner där kunden bland annat har möjlighet att ekofiera sin matkasse.
Detta innebär att kunden får upp ekologiska alternativ för sina produkter i kassan med information om prisskillnad och produktinformation och kunden kan då göra fler ekologiska val innan köpet slutförs.

–  Vi vill hjälpa kunden att handla mer ekologiskt genom att visa alternativ som kunden kanske har missat. Med detta hoppas vi kunna öka ekoförsäljningen, och därmed bidra till de mervärden som ekologiskt innebär för miljön, säger Ylva Bruzelius, hållbarhetsansvarig på Mat.se.

 

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.