fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Matsmart och Coca-Cola i samarbete

By on 15 May 2019

Coca-Cola byter burkformat och anpassar sig till trenden med smala och höga burkar.
Nu har man gjort ett avtal med Matsmart som säljer de gamla burkarna.
Det handlar totalt om 123 750 liter läsk.

Coca-Cola i Sverige har lanserat en ny burkdesign. Tack vare ett samarbete med Matsmart säljs restlagret med de äldre burkarna hos nätbutiken.
– Samarbetet med Coca-Cola European Partners tar oss ytterligare ett steg närmare vår vision: en värld utan matsvinn, säger Matsmarts vd Karl Andersson.

Hos Coca-Cola ser man flera fördelar med sitt nya burkformat.
– Genom förändringen sparar vi 0,7 gram aluminium per burk och med våra volymer innebär det stora besparingar. Den nya burken är också mer yteffektiv vilket gör att vi kan optimera transporterna på ett annat sätt, säger Lisa Wahlström, kommunikations- och hållbarhetsdirektör hos Coca–Cola European Partners.

Att slänga det som fanns kvar av de gamla burkarna var aldrig aktuellt, påpekar hon.
– Självklart var det aldrig ett alternativ att slänga burkarna med den gamla designen – de innehåller precis samma goda dryck som de nya burkarna. Via Matsmart kan de nu räddas, vilket vi är otroligt glada för.

Det handlar om stora mängder när Matsmart nu tar på sig att sälja 375 000 burkar Coca-Cola av den tidigvarande designen.
– Alla producenter har då och då utmaningar med olika produkter. Coca-Cola i Sverige tar ansvar för miljön genom att se problemet och hitta en lösning. Det här gör både miljön och våra matsmarta kunder till vinnare, säger Matsmarts Karl Andersson.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.