fbpx
GLAD PÅSK! Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

McDonald´s vill utmana Max

By on 20 September 2018

Snabbmatskedjan Max har under ett antal år marknadsfört sig som branschens mest hållbara företag.
Nu vill McDonald´s utmana om titeln.

Under de senaste åren har Max varit ohotad branschetta i Sustainable Brand Index.
Där kartlägger man svenskarnas syn på företag ur hållbarhetsperspektiv.

Max har legat etta där med hänvisning till att man lanserat sig som att vara först i världen med klimatmärkta menyer och idag ha det bredaste utbudet av så kallade gröna burgare.
Nu säger man sig vara först i världen med en helt klimatpositiv meny, vilket Kaj Török, informations- och hållbarhetschef hos Max påpekar hos Aktuell hållbarhet.

Samtidigt påpekar man att företagets egen klimatanalys visar att nötkött fortfarande står för mer än 50 procent av produkternas totala koldioxidutsläpp och att det därför är nödvändigt att dra ned mer på köttet.
Ambitionen är att varannan måltid år 2022 ska vara skapad med något annat än rött kött, förklarar Kaj Török.

McDonald´s, som är marknadsledande omsättningsmässigt, vill nu ta upp kampen med Max och lanserade vid senaste årsskiftet sin veganburgare.
Under våren blev man dessutom första restaurangkedjan i världen att sätta upp klimatmål som godkänts av Science Based Targets Initiative som arbetar med att företag både ska reducera sin egen klimatpåverkan men även påverka sina leverantörer.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.