fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Mer nätmat men färre middagar

By on 1 November 2017
ehandelsiffror

Livsmedelsförsäljningen via nätet ökar starkt.
Men vi köper betydligt färre färdiga middagslösningar.

Det är Svensk digital handels D-food index som visar de intressanta siffrorna när kvartalsrapporten presenteras idag, 1 november.
Rapporten skapas i samarbete med HUI research som samlar in och kvalitetssäkrar alla data.

D-food index för tredje kvartalet visar att försäljningen av livsmedel över nätet fortsätter att öka kraftigt.
För tredje kvartalet handlar det om en försäljningsökning på totalt sett 21 procent jämfört med tredje kvartalet 2016.
För de tre första kvartalen 2017 handlar det i jämförelse om en ökning med 17 procent.

Men siffrorna spretar åt två helt olika håll.
När det gäller ”lösplock”, det vill säga våra köp av enskilda livsmedelsvaror via e-handeln, så ökar den kraftigt.
Det handlar om en ökning på 38 procent tredje kvartalet 2017 jämfört med motsvarande kvartal förra året och en ökning på 37 procent för de tre första kvartalen jämfört med motsvarande tid förra året.

När det gäller färdiga middagslösningar sticker siffrorna istället iväg åt rakt motsatt håll. Där minskar försäljningen med 7 procent tredje kvartalet 2017 jämfört med motsvarande tre månader 2016 och för hela året hittills är det en minskning med 9 procent.

Svensk digital handels tf vd Malin Winbom kommenterar inte den skillnaden utan koncentrerar sig istället på den samlade tillväxten i sin kommentar.
– Det tredje kvartalet är extra intressant att följa då det fångar både perioden med industrisemester och återgången till vardag, säger hon.
– Den starka tillväxten visar att konsumenterna återupptog sina digitala vanor efter semestern samt att nya kunder tillkommit, dessutom är det den starkaste tillväxttakten hittills under 2017.

Fotnot: rapporten baserar på försälningsuppgifter från Bergendahls, Coop, Delitea, Familyfood, Hemköp, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid, Willys samt Årstiderna.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.