Minus för Ica – skyller på påsken

By on 11 april 2017
1794465-supermarket-grocery-store

Liten och stor minskade. 
De två i mitten visade plus.
Det handlar om Ica och mars 2017 där försäljningen totalt minskade med 0,6 procent.

Under mars 2017 sålde de 1 294 svenska Ica-butikerna för 9 334 miljoner kr exklusive moms och om än en imponerande siffra innebar det en minskning med 0,6 procent jämför med mars månad 2016.

Mest backade Ica Maxi där försäljningen jämfört med mars 2016 minskade med 3,1 procent. Även det minsta konceptet, Ica Nära, minskade något (minus 0,3 procent) medan Ica Supermarket ökade lika mycket (plus 0,3 procent) och Ica Kvantum ökade mest (1.2 procent plus jämfört med mars 2016).

Men det finns förklaringar till allt och det Ica-gruppen anför som förklaring till månadens minus är att påsken under 2016 låg i mars medan den i år som bekant ligger i april.
Vill Ica-handlarna trösta sig i övrigt så kan det dessutom notera att försäljningen under årets första tre månader uppgick till 26 502 miljoner kr för Ica totalt i Sverige och att det faktiskt är 0,4 procent mer än första kvartalet 2016.
Hur april månad gick för Ica i Sverige kommer vi att få veta den 9 maj då butiksförsäljningen för månad 4 2017 presenteras.

Text: Torbjörn Karlgren

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *