”Missgynnas mindre i lågkonjunktur”

Lidl mår bäst när konsumenterna mår som bäst.
Men hårdare tider slår mer mot konkurrenterna, tror Sverige-chefen Johan Augustsson.
– Det kan mycket väl vara så att Lidl missgynnas mindre i lågkonjunktur, säger han till di.se.

En lågkonjunktur är negativt för alla men det är möjligt att Lidl Sverige klarar en sådan bättre än konkurrenterna, säger landschefen Johan Augustsson hos di.se.
Augustsson vill dessutom fortsätta avvakta med e-handeln.
– Det är klart att vi kommer att vara med, allt annat vore väldigt märkligt, men vi väljer att avvakta med att kliv in, säger Lidl-chefen som inte tycker tajmingen är rätt nu.

Samtidigt förbereder Augustsson och Lidl de fortsatta satsningarna mot att nå minst 200 butiker i Sverige år 2020.
Närmast öppnar man i mitten av oktober i Coops gamla lokaler på Östermalm i Stockholm.

Den som möjligen tycker att lågprisstämplade Lidl passar illa i sådana områden får svar på tal direkt av Johan Augustsson.
– Vårt koncept fungerar överallt men bäst där man har pengar, säger han till di.se.

– Eftersom vårt koncept är högsta kvalitet till bästa pris kommer även människor med mindre kassa till oss. Men faktum är att den butik vi har i landet som omsätter mest per kvadratmeter ligger i Danderyd. Det går också bra i Täby och nästa år kommer en på Lidingö, konstaterar Sverige-chefen.