fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Niklas – kaptenen som styr flaggskeppet

By on 27 February 2018
Skärmklipp

Det är två dagar kvar tills han ska öppna sin nyrenoverade butik som dessutom är Hemköps flaggskepp.
Det märks.
– Lite kontrollbehov har jag väl och…det är klart att när man frågar folk samma sak för sjunde gången började de bli lite irriterade, konstaterar Niklas Persson.

Det är Hemköps i särklass största öppning 2017.
Dessutom är den bara två dagar bort när vi träffas.
På det våningsplan i Åhléns City i Stockholm där man får Urban Deli och Systembolaget som grannar ska Hemköp City öppna.
Med Niklas Persson som chef.
– Det är fantastiskt roligt, konstaterar Niklas Persson och det märks att han menar det.
Sju frågor om samma sak till trots.
Det är inte konstigt att han tycker det.
Hemköp City är Hemköps flaggskepp i sin 2.0-form, räknar med 7.000-10.000 kunder per dag, har möjligen Europas största självscanning, 30 self-checkout-diskar och bara fyra manuella och nya specialavdelningar.
– Hela våningsplanet kommer att lyfta nu, spår Niklas Persson.

Butik med tyngd

Funderar du på vad butiken betyder för Hemköp som helhet kan vi berätta att när Hemköp Sverige hade ett lite svagare andra kvartal så påpekade man i kvartsbokslutet att Hemköp City haft stängt och istället en tillfällig popup-butik en del av kvartalet.
Då har butiken lite tyngd.
Och den kan man, lika självklart, känna på sina axlar två dagar före invigningen om man är butikschef.
Det gör inte Niklas Persson.
– Det är bara otroligt inspirerande.
Han är å andra sidan van.
– Jag jobbade ju på Daglivs på Odenplan och där kunde det vara ett galet tryck ibland. Vi hade 13.000 kunder om dagen då och då.
Han har en bakgrund på Daglivs men inte bara där utan en kortare period på Coop, en längre på Vivo och kommer man in på orsaken till att han hamnade i dagligvarubranschen så kan han, som så många andra, skylla på upplevelser i barndomen – eller i vart fall i ungdomen.
– Jaa, det var väl bara som så att jag gjorde prao i butik och sedan fick jag sommarjobb och på den vägen är det.
Bås och butik
När han började jobba i butik kombinerade han det med att spela hockey på relativt hygglig nivå, division 1 som alltså är tredje trappsteget uppifrån räknat med SHL som nummer ett och Hockeyallsvenskan som nummer två.
Järfälla, Österåker och Vaxholm var namnen på respektive klubbtröja han drog på sig och likheter och paralleller finns ett antal mellan ett hockeylag och ett butiksgäng, tycker han.
– Absolut. Den här teamkänslan och att man skapar och presterar något tillsammans, den är densamma.
Precis som adrenalinkicken när alla är på tå och satsar, bygger, jobbar och når ett gemensamt mål.
– Den känslan är densamma i ett ”butikslag” som i ett hockeylag, konstaterar Niklas Persson.
Butikslaget på Hemköp City har han varit chef för i ett år nu, i det närmaste.
Mitt i terrorn

I september 2016 kom han till butiken och det har, på många sätt, varit ett ytterst speciellt år.
Normalt sett skulle vi bara behöva ta upp stängning, popup-butik, uppgradering och nysatsning som gör butiken till top of the line och känslorna inför att ta ännu ett steg.
Tyvärr kan vi inte nöja oss med det.
Fredag 7 april ställer sig i vägen för det.
Då inträffade terrordådet som skakade om Sverige då 39-årige terroristen Rakhmat Akilov tillgrep en lastbil och till slut kraschade in i Åhléns efter att ha dödat fyra oskyldiga människor.
– Fruktansvärt, säger Niklas Persson väl medveten om att inga ord finns som täcker och räcker.
– Först förlamningen när man inte vet och kan ta in vad som faktiskt har hänt, sedan förvirringen när man inte vet läget och omfattningen eller om attacken är en del i något annat och sedan insikten om det fruktansvärda som har hänt.

”Gemensam kamp”

Samtidigt känslan i att så många vaknar till och tar tag i situationen. Det blir en gemensam kamp, människor ställer upp för varandra, engagerar sig och bryr sig, hjälper och stöttar och var och den bidrar till det gemensammas bästa och mitt i det katastrofala är det fantastiskt att se.
Människan är god.
Och det goda segrar alltid i längden.
En känsla att bära med sig – kanske den viktigaste.
– Alla ställde upp, säger Niklas Persson. Det blev en gemenskap som var häftig att se, i stort som smått.
– Samtidigt hade och har vi ju personer omkring oss, i personalen, som har saker i bagaget från sina ursprungsländer och som det här dådet fick ytterligare en dimension för.
Dock;
– Även om vi i butiken i det stora är en liten grupp så ställde vi upp för varandra och den känslan bär jag med mig. Den är viktig.
Många erfarenheter

En start på Vivo, Daglivs en längre tid, Coop Forum ett år och nu Hemköp.
Niklas Persson har plockat rönen från kunskapens träd i flera olika trädgårdar men alla har varit planterade i huvudstadsmyllan.
– Men jag har erfarenheter från landsorten som jag tillägnat mig på andra sätt, konstaterar han och nämner Oskarshamn vid Döderhultsviken, Hultsfred i Småland och Astrid Lindgrens Vimmerby.
Men nu står den dagliga insatsen mitt i Stockholms city och Niklas Persson uppskattar varje sekund av det, säger han.
– Det är fantastiska möjligheter att få vara med och leda den här satsningen, konstaterar han.
Även om man måste vara på tå jämt vilket sliter både på fötter, hälar och senor men å andra sidan gör att man når lite högre…
Trendkänsligt

Men kan man hoppa över morgonprogrammen i tv:n i Vimmerby och Hultsfred kan man inte det i Stockholms city för sitter någon populär kock i TV4-soffan på morgonen och beskriver/lagar någon god rätt så står 200 kunder hos Niklas Persson samma eftermiddag och vill ha ingredienserna för att kunna laga rätten hemma.
Och med det snitt på 7 000-7 500 kunder per dag och en mångfaldigt högre genomströmning av människor gäller det att ha rätt saker på hyllorna rätt dag.
– Så är det men vi har ju också mängder av specialister från konditor till kock i butiken och killar och tjejer som brinner för det här, påpekar Niklas Persson.
– Och det är ju roligare att ha det så än att bara ha kunder som köper limpa och mellanmjölk.
Till och med i det som lite överseende brukar kallas mellanmjölkens land.
Så är det.
Och Niklas Persson bevisar att det faktum att man har fötterna fast förankrade på butiksgolvet inte hindrar att man kan leva sin dröm…

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.