Nöjda butiker är vinnare

By on 29 mars 2017
17281743-skarholmen-centrum-skhlm

Text: Torbjörn Karlgren

Att det är bra att bry sig om varandra har Bamse vetat i decennier.
Nu vet vi att det är bra för affärerna också.
En ny analys visar att de köpcentrum som arbetar aktivt med och för de butiker som finns där ökar omsättningen mer än andra.

Det är HUI Research och CFI Group som står bakom den nya analys som nu presenteras. Resultaten i den är uppseendeväckande. De köpcentrum som arbetar aktivt med sina hyresgäster ökar omsättningen betydligt starkare än marknaden i genomsnitt.
Mätt sedan 2010 har de köpcentrum HUI och CFI talar om haft en dubbelt(!) så stark tillväxt som köpcentrum som bransch i sin helhet.

Analysen gäller de köpcentrum som deltar i Fastighetsbarometern butik, en branschmätning för hyresgäster i köpcentrum.
De deltagande köpcentrumen har sedan 2010 aktivt och kontinuerligt arbetat med att stärka kundnöjdheten hos butikerna i sina centrum.
Resultatet? En omsättning som ökat med 27 procent under mätperioden – medan branschen i sin helhet ökat 13 procent samma tidsperiod.

– Bakom köpcentrumens framgång står en organisation som aktivt jobbar med att stärka relationen med hyresgästerna, där centrumledningen uppfattas som tillgänglig, hyresgästinriktad och affärsmässig. Vidare ser vi att de centrum som lyckas riktigt bra har ett nära samarbete med butikerna för att stärka upplevelsen av centrumets image, marknadsföring och butiksutbud, områden som direkt påverkar både hyresgäster och besökare, säger Viktor Carlsten, projektansvarig för Fastighetsbarometern på CFI Group i ett pressmeddelande.

Resultaten av analysen stärks ytterligare av att de aktuella butikerna haft en klart starkare utveckling omsättningsmässigt än detaljhandelsindex mätperioden – 27 procent för de berörda butikerna medan detaljhandelsindex nått en ökning på 19 procent.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *