Nu är det dags för semlan – på riktigt

By on 12 February 2018
7714707-semlor

Denna veckas tisdag, 13 februari, är årets fettisdag. Då äter 58 procent av svenskarna minst en semla.
Och trots alla trender är det den klassiska semlan vi föredrar – även 2018.

I konkreta siffror äts det denna tisdag någonstans mellan fem och sex miljoner semlor, vilket innebär att smöret och mjölken från 98 000 kossor går åt till enbart denna njutningsform.
Det krävs också en del arbete. Enligt föreningen Sveriges bagare och konditorer ägnar Sveriges bagare ungefär 50 000 arbetstimmar åt att baka våra älskade semlor.

Redan i augusti annonserade de första butikerna om att de var först med årets semla och runt nyår börjar specialsemlorna numera dyka upp.
Nachosemlan, ölsemlor, Norrlandssemlor med hjortron har vi sett liksom en falukorvssemla och semmeldrycker med eller utan alkohol.

I likhet med många andra företeelser är det dock så att även om det rör sig på ytan så vill de flesta svenskar ha semlan enligt ”the same procedure as last year” – och följaktligen är det den klassiska semlan som säljer bäst, även i år.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.