fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Nu brölar Willys i 20 butiker

By on 11 December 2018

Pilottest. I 20 butiker.
Ämne för testet? Bröl.
Och det är Willys som brölar…

Färskt men osäljbart bröd?
Inget problem.
Hos Willys säljer man nu en julöl, en mörk lager som bryggts på färskt men inte längre säljbart bröd.

Det handlar om ett test som Willys nu genomför i 20 butiker.
Ambitionen är att sälja en ny profilprodukt och samtidigt hitta ännu en åtgärd mot matsvinn.

Brödet kompletterar malten i ölets jäsningsprocess och ungefär 30 procent av malten kan bytas ut mot bröd som annars slängts, konstaterar expertisen.
Det innebär att på 1 000 liter producerad öl har ungefär 100 kilo bröd kommit till nytta.

Den nya ölen – som alltså heter Bröl – lanseras i samarbete med Dafgårds och bryggs av Charlis brygghus.
Koncernkollegan Urban Deli har testat konceptet tidigare men för Willys handlar det om en helt ny satsning.
I nuläget handlar det om ett test och en satsning på försäljning som julöl men en utvärdering ska sedan svara på om det blir en längre satsning under 2019.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.