fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Nu handlar vi mer mat på nätet

By on 17 August 2018

Svenskarna handlar alltmer på nätet.
Nu gör vi ett nytt ryck.
Och efter årets sommar ser vi ut att handla mer mat på nätet.

Svenskarna handlar alltmer mat på nätet – även om det fortfarande är en så liten andel som 1,6 procent.
Den ökar i vilket fall kraftigt och till exempel var Icas näthandel 42 procent högre andra kvartalet i år jämfört med motsvarande tid 2017.

Nu när skolorna börjar så ökar också trycket på nätmathandlarna.
Kombinationen av att vi är tillbaka i vardagen och att vi har ont om tid när jobbet börjar igång och skolstarten närmar sig märks hos näthandlarna.

– Vi var tvungna att stänga av beställningarna till på måndag för att kunna prioritera kvaliteten före volym, säger Tomas Kull, vd för Mathem till TT.
– Det är en större ökning än vad vi hade förväntat oss till i dag och redan till förra veckan, säger han.
Andra aktörer ser en liknande utveckling inom sina kanaler.

Förra året, 2017, omsatta näthandeln med mat 4,6 miljarder kr.
Det innebar då en tillväxt med 19 procent jämfört med 2016, enligt Svensk digital handels statistik.

I och med att alla stora kedjor nu finns på nätet förändrades också karaktären på näthandeln med mat.
Efterfrågan på middagskassar minskade och istället ökade lösplocket där kunderna själva väljer varje vara.
I år räknar man totalt med att nätmathandeln kommer att växa ungefär 25 procent i omsättning.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.