”Nu har det vänt”, säger vd om minilivs

By on 2 november 2017
minilivsconvenience

När branschorganisationen nu publicerar servicehandelsindex för tredje kvartalet 2017 har minilivs lyft ordentligt.
– Branschen har brottats med dåliga siffror men nu har det vänt, säger Bengt Hedlund, vd för Convenience Stores Sweden.

Försäljningen för sektorn minilivs inom Convenience Stores Sweden, CSS, har alltså ökat rejält under tredje kvartalet 2017.
Det handlar om en uppgång på 4 procent vilket är riktigt bra.

CSS organiserar företag inom fast food, kaféer, spel- och tobaksbutiker, trafikbutiker och minilivs och utvecklingen spretar mellan CSS olika kategorier.
Medan minilivs nu gått rejält bra tappar till exempel kaféerna 3,6 procent av försäljningen.

Det finns det en förklaring till, enligt CSS vd Bengt Hedlund.
– Kaféer har haft tio år där försäljningen ökat kvartal efter kvartal. Förr eller senare blir det då svårt att slå siffrorna, konstaterar han.

För hela conveniencebranschen redovisas en uppgång under tredje kvartalet 2017 men den stannar vid blygsamma 0,5 procent jämfört med motsvarande tid 2016.
Ändå tror Bengt Hedlund på en ljus framtid för branschen.
– I USA besöker hälften av kundderna en conveniencebutik varje dag, påpekar han.
– Jag tror att vi kan nå dit i Sverige också.

Försäljningsutveckling tredje kvartalet 2017 per sektor inom CSS
Fast food-restauranger + 2,3 procent
Kaféer – 3,6 procent
Spel- och tobaksbutiker + 0,5 procent
Trafikbutiker – 0,8 procent
Minilivs + 4 procent
Hela branschen + 0,5 procent

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *