Nu ska handeln lära av Pokémon Go

By on 1 January 2018
16616062-spelar-pokemon-go-vid-ratten

Antalet butiksbesök minskar för varje år och e-handeln tar större andelar.
Så vad kan vi göra?
Tja, vi kan ju alltid följa rådet att lära av Pokémon Go…

Urbaniseringen fortgår, våra större städer växer och köpcentra dyker upp – men många butiker har svårt att hänga med i konkurrensen och hålla omsättning och kundbesök uppe på den nivå som lönsamheten kräver.

Värre kan det bli, påpekar Fredrik Bergström hos svenska Tieto så här dagarna före julafton.
Prognoser talar om att den inhemska andelen av detaljhandeln ökar från cirka sju till 15-20 procent under det närmaste decenniet – samtidigt som den internationella e-handeln knaprar åt sig tio procent, allt enligt siffror från HUI Research.

– I USA har de fysiska butiksbesöken minskat med omkring 10 procent per år under de senaste fem åren, säger Fredrik Bergström i ett nyhetsbrev.
– Retailers som jag talat med här i Sverige indikerar ännu högre siffror. En viktig delförklaring kan vara att konsumenternas köpresor har blivit mer digitala, och mer mobila. Varken centrumledningar eller butikskedjor tycks riktigt ha hängt med i den utvecklingen.

Ändå ska vi inte ge upp den fysiska handelns möjligheter.
– Det vore fel att beskriva e-handel och fysiska butiker som varandras motsatser. Den fortsatta utvecklingen kommer i hög grad att handla om hybrider mellan de båda, säger Bergström.

Det är där Pokémon Go kommer in i bilden.
Den hausse fenomenet drog över världen sommaren 2016 visar hur den nya tekniken öppnar nya möjligheter inom direktmarknadsföring, menar man.
Vi kan helt enkelt ta tillvara möjligheterna att gå via kundernas mobiler när de vistas i och omkring butiker och köpcentra.

– Flera nya köpcentrum har visserligen tagit fasta på kundupplevelsen, och erbjuder både en spännande miljö och en attraktiv mix av butiker, restauranger och aktiviteter, och det är förstås jättebra, säger Fredrik Bergström.
Problemet?
– Tyvärr hjälper det inte om det fortfarande är enklare att hitta exakt det man söker hemifrån soffan…

Sammanfattningen?
Mycket står på spel.
Men vi kan kanske lösa en del av det med spel…
God jul!

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.