Nu snackar vi inte bara om vegetariskt…

By on 11 december 2017
1345190-gemusevielfalt

Det snackas om att handla mer vegetariskt.
Men är det bara snack eller är det verkstad också?
Svaret? Vegetariskt säljer allt mer.

Under en längre tid har konsumentundersökningar gett resultatet att svenska konsumenter säger sig vilja byta ut en del av sitt kött mot vegetariska alternativ.
Nu visar färsk statistik från Nielsen Data att man också gör så i verkligheten.

De aktuella siffrorna presenteras i Svensk dagligvaruhandels kvartalsrapport för tredje kvartalet i år och där är det kraftiga plustecken för vego-alternativen.
De färska vegetariska alternativen visar en ökad försäljning på 52 procent och de frysa vegetariska alternativen har i år ökat med 20 procent.

– Med de nya försäljningssiffrorna kan vi slå fast att den vegetariska trenden inte bara är ett önskat beteende hos konsumenter, utan att de faktiskt också handlar vegetariska livsmedel i högre utsträckning, säger Karin Brynell som är vd för Svensk dagligvaruhandel.

Det är ju dessutom möjligt att de nu presenterade siffrorna får ytterligare fart uppåt i slutet av året.
När Coop nyligen presenterade sin Matometer svarade 20 procent av de svarande att de kommer att äta mer vegetariskt under årets jul än tidigare jular.

Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *