fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Nu vill vi ha nyttiga mellanmål

By on 10 January 2019

Mellanmål?
Något man snabbt slänger i sig på vägen?
Inte bara. Nu vill vi alltmer att mellanmålen ska vara nyttiga också.

Det är klart att mellanmålet ofta är något som vi tar i förbifarten, i stressen efter jobbet och på väg till träningspasset, efter att ha handlat men innan man hämtar hem barnen och så vidare.
Men för många av oss får mellanmålet en större funktion än så i vårt tänkande och ett skäl är förstås den stora mängd mellanmål vi svenskar tuggar i oss.

Det handlar – i kalla siffror – om tio miljoner mellanmål.
Varje dygn.
Alltså i princip exakt ett mellanmål per svensk varje dag.

Nu är trenden att vi mer och mer ser mellanmålet som en del i vår hälsa. Näst efter träning som 52 procent av svenskarna förknippar med hälsa är det viktigaste för oss att äta varierat, vilket 35 procent anger som vad man kopplar till hälsa.

I den livsanalysen ingår de tio miljoner mellanmål vi stoppar i oss naturligtvis också – men där låter vi mat- och sovklockan styra lite också. Det visar sig nämligen att ju tidigare på dagen vi äter vårt mellanmål desto mer tänker vi på mellanmålets funktion. Tar vi ett mellanmål senare på dagen är fokus ofta på den njutning som mellanmålet ger…

Under vardagarna skippar för övrigt en av fem frukosten men när det blir söndag sätter sig 85 procent av svenskarna vid frukostbordet.
Unga äter, inte oväntat, generellt fler mellanmål än äldre och vi äter de flesta mellanmålen mellan lunch och middag men även i hög grad efter middagen.
Av någon oklar anledning är det också så att vi äter något fler mellanmål mot slutet av veckan än vi gör i början av den.

Ett av de företag som sett trenden med att vi vill ha nyttigare mellanmål är Arla som under hösten lanserade Arla & More, en serie portionsförpackade småmål för mellanmål och frukost i form av två sorters gröt, två smaker av smoothies och likaså två yoghurt-varianter.

Varma koppen-varianten med fruktig mellanmålsgröt som vi sedan fått se dyka upp i hyllorna är ett annat exempel och vi lär få se fler nya produkter vid sidan av de existerande under 2019.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.