fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Ny Arla-märkning för mindre svinn

By on 20 August 2018

En ny datummärkning.
Ambitionen? Att minska matsvinnet.
Nu kommer ”Ofta bra efter”.

Efter ”Bäst före” och ”Sista förbrukningsdag” ska vi nu få en ny datummärkning.
”Ofta bra efter” är märkningen som ska få oss att minska matsvinnet.

För att få konsumenterna att slänga mindre mängder mat inför Arla en ny datummärkning och man gör det med en modell som testats i flera andra länder.

Den nya datummärkningen gäller produkter som mjölk, yoghurt, fil och grädde och utgångspunkten för den är att många mejeriprodukter håller mycket längre än vad bäst före-datumet anger.

Därför inför nu Arla en märkning som påminner oss om att en produkt kan hålla längre och oftast gör det.
Den nya varianten – ”Ofta bra efter” – kommer att pryda cirka 340 miljoner förpackningar och med starten i mitten av augusti är de redan på väg till butikerna eller på plats där. På sikt vill man i princip ha märkningen på hela Arla-sortimentet.

– Det är ett sätt att hjälpa folk att förstå att de själva kan avgöra om maten är ätbar eller inte genom att lukta, smaka och titta, säger Ann Freudenthal som är ansvarig för hållbarhetskommunikation hos Arla.
– Målsättningen är att få folk att tänka efter lite kring det. Det här är en bra åtgärd för att påverka klimatet och minska svinnet, tror hon.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.