fbpx
Missa inte årets sötaste inlaga; Glass & Konfektyr. Kontakta annons@butikstrender.se Sista materialdag 12 mars.

Ny kampanj för mer fullkorn

By on 14 januari 2019

Svenskarna är för dåliga på att äta fullkorn.
Nu ska vi lära oss att göra det.
Delvis sker det med inspiration från Danmark.

En kampanj i Danmark gav resultat. På tio år fick man danskarna att tugga i sig dubbelt så mycket fullkorn som tidigare.

Nu ska vi lära av danskarna. Nio av tio svenskar äter nämligen för lite fullkorn och får inte i sig de 75 gram per dag som rekommenderas.

Med Chalmers i Göteborg som initiativtagare ska det bli ändring på den saken. Tio partners till Chalmers i form av företaget inom livsmedelsbranschen samt ideella organisationer ska få svenskarna att äta mer fullkorn via pasta, bröd och flingor.

Bland dem som ingår i initiativet finns Fazer, Nestlé, Pågen, Lantmännen och Leksands knäckebröd.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.