Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Ny teknik mäter temperaturer

Automatiserad temperaturbevakning – istället för den manuella mätning i kylar och frysar som många fortfarande gör.
Det handlar om nya tjänster från Epishine och Temponline.

I tusentals livsmedelsbutiker i Sverige kontrollerar man dagligen temperaturen i kylar och frysar manuellt, skriver solcellsföretaget Epishine i ett pressmeddelande.
Det vill man ändra på.
I samarbete med Temponline erbjuder Epishine digital temperaturbevakning i ett samarbete där man får bort batterier i butikssensorer.

De sensorer som övervakar temperaturen i frys- och kyldiskar kommer i samarbetet med butik att förses med Epishines solceller som genererar sin elektricitet med hjälp av inomhusljus.

Med Temponlines lösning får butikerna tillgång till automatiserad temperaturbevakning i kylar och frysar och samarbetet med Epishine erbjuder energilösningen.
– Våra tunna och formbara solceller är optimerade för att maximera energiupptagningen från inomhusljus. Det innebär både en kostnads- och tidsbesparing, då solcellerna dels är billigare än batterier, dels inte behöver bytas ut som batterier behöver, förklarar Mattias Josephson, vd för Epishine.

– Med solcellsdrivna sensorer får vi ett mer hållbart och starkt erbjudande och vi vet att det finns ett stort behov hos mindre företag som hanterar livsmedel. Vår lösning innebär att de kan plocka bort ett av alla måsten i vardagen, manuell temperaturmätning av kylar och frysar, påpekar Temponlines vd Jens Jensen.

I början av mars installerades de första fältprototyperna hos ICA Nära Marcus i Väderstad.
– För oss innebär detta helt klart en besparing av både tid och resurser. Dessutom är det spännande att få ta del av en ny teknik som hjälper oss, säger Marcus Andersson på ICA Nära Marcus.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Välkomnar marknadsdom

Franskägda Skånemejerier välkomnar Patent- och marknadsdomstolens beslut kring ostmärkena Präst, Herrgård och Grevé om vilka företaget varit i strid med

Framtidstron lägre i handeln

Framtidstron sjunker. Det gäller både i butiker och e-handeln. Det handlar framförallt om att man ser en lågkonjunktur och pessimistiska

Låter papper ersätta plast

Papper ersätter plast i Arlas nya ostförpackningar. Såväl Herrgård som Präst får ny förpackning där överdelen av plast ersätts av

Överklagar om spritreklam

Starkspritstillverkaren Mackmyra överklagar nu en dom från Patent- och marknadsdomstolen. Mackmyra vill använda idag otillåtna bilder i reklamen för att

Ny produkt från Kronfågel

Kronfågel har tidigare produkten Kycklingsteak som är en urbenad kycklingklubba. Nu tar man konceptet vidare. Den här gången handlar det

Fasanburgare på McDonald´s?

Ett enda grevskap i England saknar McDonald´s – men nu är den saken ”hotad”. I lilla Rutland har myndigheterna just

3D-printad labbfisk, någon?

Labbodlad fisk. Dessutom 3D-printad. Dessutom snart på ett matbord nära dig. Foodtech-företaget Bluenalu i San Diego räknar med att ha

Paul Svensson hedersdoktor

Paul Svensson – kock, matvisionär, författare med mera – kan nu lägga en ny titel till sitt CV. Han är

Clas Ohlson minskade i december

Clas Ohlson minskade sin totala försäljning i december. Minskningen var 2 procent och försäljningen stannade då vid 1 285 miljoner kr

Hushållens konsumtion still

De svenska hushållens konsumtion var oförändrad i november 2019 jämfört med månaden innan. Jämfört med november månad 2018 steg konsumtion

Rekord för Lidls julaktion

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumman 235 039 kronor till Barncancerfonden. Dessutom kunde man ihop med Allwin ge bort 4 000

De sålde mindre i december

2019 blev ett tufft år för modehandeln. Det visar inte minst stilindex från Svensk handel stil. Detta index visar nämligen

Vill öka kunskapen om plast

Forskare vid Karlstads universitet får nu drygt 3,8  miljoner kr av Lidl för att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch