Nya butiker och nytt koncept ska ge Netto-vinst

By on 27 February 2018
Skärmklipp

En skilsmässa kan vara svår.
Några av oss hamnar i en förort.
Och reser oss igen. Som Netto gör i Skärholmen. Tio år senare.

Kunderna är många. Kön lång.
Ett gissningsvis hundratal kunder går runt och tittar, plockar, tar för sig av grönsakerna och frukterna.
En lång kö ringlar fram mot kassan där fyra män tar betalt i så god takt som möjligt.
Bilden är en dröm för varje butikschef och hos Netto på Skärholmen finns just denna afton ett antal sådana.
Det är däremot, ännu, inte där kunderna finns.
Kundmassan och den långa kön är vid grönsaksmarknaden ute på torget i Skärholmen, nära centrumbassängen som den här dagen fungerar som ett gigantiskt fågelbad.
Priserna?
3 pack körsbärstomater à 250 g för 10 kr ihop.
Nektariner 9:99 kg, körsbär 19:99.
Fem lime för en tia och extra söta apelsiner för 9:99 kilot.
2 knippor rädisor eller smålökar för en tia.

Prisma, Lidl och Ica

Mitt emot bassängen och grönsakshandeln ligger Prisma med skylten ”Mat från hela världen” och erbjuder den här dagen pangasusfilé för 25 kr och pizza (”nice and easy”) för 15 kr.
I entréhallen till tunnelbanan ligger pizzerian där man hoppa in för en öl och en pizza på väg till stan. Eller när man kommer därifrån.
I ena änden av Skärholmens centrum Mikaelikyrkan.
I den andra Skärholmens kyrka.
Däremellan köpenskapens tempel.
Det är där Netto laddar för comeback och revansch.
I en sidoblick åt höger kan Netto-folket se hur Lidl bygger om i huset bredvid.
Mitt över gången i köpcentrat Ica Maxi.
På sidorna av Nettos lokal där alla jobbar febrilt inför onsdagens öppning ett apotek åt ena hållet, Systembolaget åt det andra.

Så här var det

Men…revansch? Comeback? Skilsmässa.
Vi får gå tillbaka till 2007 för att förklara. Eller 2002. I värsta fall 1981.
Så vi börjar där.
1981 öppnar den första Netto-butiken och danskägd som den är öppnar man i Köpenhamn med ett begränsat sortiment varor till låga priser och uppställda på pallar och i kartonger.
Nio år senare är man mogen att gå utanför Danmarks gräns och öppnar butik i tyska Mecklenburg-Vorpommern.
Sedan följer England, Polen och Sverige.
2002, 8 maj, för att vara exakt tar Netto klivet över Öresund men inte alltför långt.
Den första svenska Netto-butiken öppnar i skånska Trelleborg.
I det läget ägs Netto fortfarande till hälften av Dansk supermarked men nu med andra halvan ägd av Ica som ser en möjlighet att tjäna pengar även på att konkurrera med sig själv.
Förhållandet håller i fem år.
2007 går parterna isär, samarbetet avslutas och Netto blir helägt av Dansk supermarked igen.
Som alla skilsmässor kostar det. 21 butiker i Stockholms-regionen stängs ned.
Det dröjer sex år innan Netto gör i Mälardalen vad Leksand sedan en evighet gör i hockeyn – startar återtåget.

Tillbaka april 2013

April 2013 är Netto tillbaka i Stockholm och Mälardalen.
Sedan dess är danskarnas fokus stort när det gäller att etablera nya butiker i Stockholms-området.
Att man nu öppnar i Skärholmen är ingen tillfällighet.
Att man har Ica tio meter från sin entré är väl bara en bonus.
I januari, fredagen den 13:e för övrigt men vem är vidskeplig, presenteras nyheten att Netto ska flytta in i Skärholmens centrum.
Det är Coops gamla lokaler man tar över.
I mer än två år har lokaler stått tomma sedan Coop lade ned och även om Systembolaget tog över en del av utrymmet under 2016 har det i övrigt gapat tomt.
Den bit som blir över mellan Systembolaget och Netto klämmer Döner kebab in sig på.
Plus och minus

Samtidigt har ett antal andra butiker stängt i centrum. Lagerhaus, Spisa, Cykelringen och ÖoB har flyttat ut, JC stänger ungefär när nyheten om Netto presenteras och samtidigt säljer Åhléns ut för att kunna slå igen i mars, två månader innan Netto öppnar.
Tuna minus för Skärholmens centrum och på plussidan innan Netto presenteras finns Döner kebab, Le Croissant och restaurangen Zócalo.
Inget drömläge, kanske.
Men kanske drömstart ändå? Utanför Netto passerar redan kvällen innan invigningen många som intresserat ser förberedelserna inne i butiken.
Samtidigt handlar nystarten om en uppgradering.
Det är Netto 2.0 som gäller och väldigt få i företagsledningen lär ha dragit på munnen åt påpekandet att ”lågpriskedan Netto etablerar sig i Skärholmen”.
Det är ju den man vill bort ifrån.
Man ska uppgradera, växa, höja status och standard och två nya butiker i månader – 20-25 per år – runt om i Sverige.

Vad skulle Cohen sagt?

Starten gick i Kållered, Göteborg.
Där invigdes i början av april den första butiken som varit stängd för renovering och sedan anpassats till det nya uppgraderade konceptet.
– Vi lyssnade helt enkelt på kunderna, säger Jan Richter som är tillförordnad vd på Netto.
– Med vårt uppgraderade koncept vill vi möta just de nya krav som ställs. Så när vi nu ska rulla ut det här konceptet kändes det helt rätt att Kållered var med från start.
”First we take Manhattan, than we take Berlin”, sjöng Leonard Cohen.
Nettos översättning till svenska?
”Först tar vi Kållered, sedan Mullsjö”.
Mullsjö är nämligen tvåa när det gäller att rulla ut nya Netto.
Trea är Skärholmen.
Förnyad butiksmiljö, mer modern interiör, större sortiment av färska och frysta varor.
Storsatsning på frukt och grönt. Bröd som bakas i butiken och ett större kött- och ostutbud och fler ekologiska varor.
Ekologiskt och nära
Det nya, egna varumärket Go Eko har just lanserats men omfattar redan cirka 90 artiklar.
Ambitionen är att komplettera med närproducerat från små och medelstora leverantörer.
– Netto ska vara en butik där du som kund kan göra alla dina dagliga inköp. Samtidigt tummar vi inte på våra låga priser, säger Jan Richter och riktar en liten anonym mot gissa-vilken-stor-kedja?
– På den svenska marknaden finns det en aktör som dominerar men med våra konceptbutiker kan vi nu konkurrera både med vårt utbud, vår shoppingmiljö och våra priser.
Närmast?
Svenljunga i Västergötland. Mariestad får sin andra Netto-butik ungefär samtidigt.
Båda, förstås, Netto 2.0.
Nu rullar det vidare
Sedan ska det danska livsmedelståget rulla vidare över Sverige och visa varför den fruktade Kristian tyrann i Danmark sägs ha kallats Kristian den gode.
Det påstås vara en myt.
Däremot är det ett historiskt faktum att han avsattes som kung 1523 men väntade till 1546 med att avsäga sig alla anspråk på tronen.
Om ni undrar hur envis en dansk ledare kan vara.
Det kan mycket väl gälla livsmedelshandlare också.
Till sist;
när konceptbutiken i Kållered invigdes gjorde man det med det originella erbjudandet att man hade en professionell hundfotograf på plats som fotograferade hund och hundägare gratis om den sistnämnde bara kunde visa upp ett Netto-kvitto på 500 kr datumstämplat invigningsdagen.
Någon sådan fanns inte på plats vid invigningen i Skärholmen.
Bara den gigantiska Netto-hunden i butiksentrén – och i arbetet med att få den på plats och rätt plats visade även de kostymklädda Netto-representanterna att de inte tvekar inför att hugga i även om det är ett riktigt hundjobb.
Övriga dagligvaruhandeln är härmed varnad.
Netto skäller inte bara.
De bits också.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.