Nya produkter får den gröna grodden att växa

By on 20 augusti 2012
lantmannen

Sedan drygt ett halvår är Per-Olof Nyman, 56, vd för Lantmännen.
Företaget, vars historik inleds i slutet av 1800-talet, har med den lilla gröna grodden som symbol växt till en stor koncern.
–Framgång skapar inte sig själv. Vi måste jobba hårt varje dag, hitta nya produkter och nya lösningar, säger Per-Olof Nyman.

Koncernen ägs av 35 000 lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, är verksam i 22 länder och omsätter 38 miljarder kronor.
Vad krävs för att vara vd i ett så gigantiskt företag?
–Jag tror att det är bra att jag har lång internationell erfarenhet och att jag har strategisk finansiell kompetens. Sedan tror jag att det handlar om att vara kommunikativ, ha en öppenhet och kunna hantera personliga möten. Jag försöker vara ute så mycket som möjligt i verksamheten och också träffa prata med våra ägare. Det är viktigt för mig men det är också viktigt att våra ägare skall känna att de har en öppen väg till de högsta tjänstemännen i företaget, att det finns ett förtroende, säger han.
Per Olof Nyman är inte riktigt nöjd med Lantmännens resultat på livsmedelssidan. EVM, Egna varumärken, och konkurrens från lågprisalternativ gör att marknaden är stentuff.
–Nej, vi är inte nöjda med resultatet, vi vill kunna ge mer tillbaka till våra ägare, säger han.
Hur ska det gå till?
–Det gör vi dels genom fortsatt starkt fokus på effektivitet och kostnadsrationaliseringar, dels genom att erbjuda våra kunder nya innovativa produkter och lösningar,
Vikten av att lansera nya produkter och lösningar är något som Per Olof Nyman ständigt återkommer till under intervjun.
–Ja, jag tror att det är oerhört viktigt. Framgång är inget som är gratis. Vi måste jobba hårt varje dag för att hänga med. Och att hitta nya produkter, ha nya idéer är den viktigaste biten i det arbetet, säger han.
Han nämner den prisbelönta AXA Great, som innebar ett helt nytt sätt att äta gröt och Axa Havre Flakes som exempel på innovativa lanseringar från Lantmännen från den senaste tiden.
Vi Lantmännen (Cerealia) var med och skapade varumärket Gooh tillsammans med Operakällaren  inom kyld färdigmat.
–Det har blivit en succé. En innovativ förpackningsteknik och ett unik koncept  som erbjuder konsumenten att äta vällagad, god mat med endast  3 minuters förberedelse, ett tydligt bevis på att det går att göra god mat med hög kvalitet och att konsumenten värdesätter detta, säger han.
Något som han också tror har framtiden för sig är så kallad funktionell mat, mat som innehåller ingredienser som också verkligen förbättrar hälsan,
–Vi har jobbat med det inom varumärket  Axa och här tror jag att det finns goda utvecklingsmöjligheter inom detta område, säger han.
Men kan det inte vara svårt att hela tiden lansera nya produkter och nya idéer med 35 000 lantbrukare som ägare? Bönder är väl inte direkt kända för att vara offensiva och framtidsinriktade, snarare konservativa?
–Jag tycker inte att det är så. De svenska bönderna är kloka. Jag reser mycket runt i landet och lyssnar på vad de har att säga. Här finns gott om idéer och jag lär mig mycket under resorna, säger han.
Per Olof Nyman är också engagerad i miljöfrågor och Lantmännen har högt satta mål. Bland annat ska man minska koldioxidutsläppen med 40 procent till 2020.
–Vi har ett stort ansvar som livsmedelsproducenter och vi ska ta det. Vi måste hela tiden förändra oss och vi vill vara ledande aktör i vårt ansvarstagande från jord till bord.  Ett hållbart samhälle är viktigt för Lantmännen  och på sikt år jag övertygad om att det också kommer att bidraga till högre lönsamhet.
Uttrycket ”Från jord till bord…” är vägledande för Lantmännens verksamhet, Det handlar om ansvaret att göra bra mat bättre och att Lantmännen är verksam i hela kedjan. På hemsidan kan man också följa vilka utmaningar som finns, vilka åtgärder som pågår och vad som har genomförts.

Lantmännens VD, Per-Olof Nyman.

Lantmännens VD, Per-Olof Nyman.

–Från jord till bord är inte bara tomma ord för oss. Det är vad vi lever efter och det känner jag mycket stark när jag är ute och träffar folk i organisationen, säger han.
På huvudkontoret i Stadshagen i Stockholm finns en butik med öppet på tisdag och torsdagseftermiddagar. Ibland används den också vid kundbesök. Här finns de flesta av de varumärken som Lantmännen levererar
–Butiken är ett bra ställe för kommunikation, inte minst för de anställda. Här kan man få en känsla för var det är vi faktiskt säljer därute och det tror jag är bra, säger han.
Lantmännen har varit synliga i flera tv-reklamer på senare tid.
–Ja vi vill marknadsföra våra varumärken men också Lantmännen som företag och vad vi står för. Jag tycker vi har lyckats bra med det, säger Per Olof Nyman
Mat är också ett personligt intresse för honom.
–Jag och min fru delar intresset för den goda maten. Åtminstone en gång om året försöker vi åka tillbaka till Italien där vi bodde under elva år. Det är ett fantastiskt matland och där har det ju alltid varit på det sätt som är trend i Sverige idag, Man köper köttet i den lokala butiken, brödet i det lokala bageriet och kvalitetsaspekten är väldigt viktig.
–Men det är inte bara i Italien det finns bra mat. Det finns många bra restauranger i Stockholm och andra städer som har mycket hög nivå på maten, säger han innan han åker hem till familjen i Örebro där han tillbringar helgerna.
–Jag tycker att det fungerar bra med dubbelt boende. Familjen har en lägenhet här i Stockholm som jag bor i under veckorna eftersom det här jobbet innebär att jag måste vara på plats här när jag inte är på besök i någon av våra verksamheter, konstaterar Per Olof Nyman.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *