fbpx
Senaste
Icas utökade klimatmål godkändaDoften ska minska matsvinnetZalando sänker prognosen för helåretArlas drickyoghurt och kvarg blir Yalla!Letar nytt på Natural Productsdesignar Ica-kassen till Rosa bandetNu lyfter maten svensk e-handelDrygt hälften har e-handlat matCarnegie tror på Scandi StandardMer framtidstro hos butikernaLindvall in i köttbranschenDe två ska lyfta Kappahl i höstLidl nära tio miljarder krMer än hälften av skörden bortaRootfruit köper Exotic SnacksCoop säljer i KarlstadTvå lämnar ett Väla i nytt lägeByggmax firar 25 med 100Norskt Ica-vatten blir svensktSå många vill handla mer klimatsmartNytt varuställ säkrar varornaMat långt ned när vi e-handlarIca, Apotek Hjärtat och Min doktor satsarLupiner, bönor och lite insekterHär kommer Axfoods veganburgareDags för jobbskugga i handelnÖver miljonen till goda ändamålFörsta på fem år för Media MarktSkor upp – kläder ned augustiOumph fortsatt brittisk succéUlla mästare bland mästareSnabbt mot intelligenta butikerPlus 3,7 procent för Ica augustiSnart söndagsstängt i Italien?50 000 euro till framtidens betallösningNytt perspektiv på förpackningarIkea flyttar från HelsingborgDrogade till attack i butikClas Ohlson firar och laddarFazer vill beröra hjärtanMindre kött men mer svensktDubblar och breddar i KarlstadMera Clas Ohlson hos MathemAmazons Sverige-lansering dröjer – eller?Carlsberg satsar på miljönPontus vann med miljöbestickHöjt pris ska rädda svenskt köttCoop i samarbete kring nyanländaVapiano skyller på SverigeNu ska grillen bli ännu hetare…Ica och Coop stänger varsin butikSvensk must ökar kraftigtClas Ohlson i samarbete med AmazonStillastående för sällanköp 2017En sjuklöver av nya matord…Hela Arlas vinst till ägarböndernaStoruman i topp – Solna åttaGurkpriset upp 400 procentÖrebro först ut i Nettos nya formatScandic-stopp för ägg från burhönsOrkla bygger nytt storlager i KumlaNu ska ”fri från”-produkter anmälasTre nya till Skövde-centerIkea testar kontantfritt i GävleÄldre tror mer på fiskens nyttaTuff start men återhämtning hos ArlaLöfbergs fasar ut fossil plastArla skapar innovationscentrumEkoboxen nominerad till anrikt prisNytt bryggeri jagar 15 miljoner krMajoritet för ett tillträdesförbudLidl öppnar i Turning Torso”Vi är ett matland i världsklass”Torkan gör kyckling dyrareDigitaliserad dagligvaruhandel näraGekås inviger nytt idagCoop lanserar nytt från Paolo Roberto1-4 i butiker för CoopSå åt vi under värmeböljanMalmö nästa för Icas e-handelslagerPantrekord efter extremsommarenChoklad, chips, smoothie och surdegsbröd824 nya varumärken inom mode 2017Får det tufft om räntan höjsHoppar av som vd efter två månaderLRF stöttar nytt regeringsförslag”Förbud mot plast omotiverat”Lidl på väg mot 200-måletSvensk fågel välkomnar nya reglerSvenskt kött välkomnar nya reglerLöfbergs rankat i Europa-toppPremiär idag för MatlusttorgetParadiset öppnar i februariNu är det brist på messmörKapar namnet – innan startenIca öppnar i nybygge i KarlstadSal(ig)a äro stadskärnorna i SalaFärsking nästa färskingIlska mot Postnord efter avgiftsbeskedInget svenskt kött hos Burger KingNytt kapital till sunda tandborstarKronfågel dubbelt nominerad till galaTrögt – men vi kommer att handla mer mat på nätetSka digitalisera cateringbranschenPostnord dyrare i julens e-handelEn honungsburk för 20 miljoner, någon?Äggen dyrare efter sommarenLidl Tyresö finalist i frukt & gröntMuji utökar på Åhléns CityKraftigt lägre skörd av spannmålSydkoreanskt avtal för Simris algPriskrig på kött efter sommartorkanEn banan om dagen – en färsk…Flaggar för dyrare ölNy Arla-märkning för mindre svinnCoop bygger om i Karlstad CityFörbättrat resultat för LindexLidl slutar med engångsplast 2019Nu handlar vi mer mat på nätetLångt efter när det gäller nätmat110 miljoner till matsvinnsappIcas e-handelschef till HobbexC4 Shopping fyller på 2019Ica-bonus till chefer för miljömålUpp 4,7 procent för Ica-gruppenLager 157 öppnar i LuleåGlassbristen håller i sigIca utvecklar röststyrning med GoogleLämnar Svenska dagbladet för IcaApohem får sälja receptbelagtTyskt kapital till svenskt mellanmålFramtidstron sjönk i juliFalkenberg får ny handelsplatsAlltfler väljer skruvkorkNya Zeeland vill ha bort plastpåsarVi återvinner mer plastNu är Lindex nya vd på platsNynazister i attack mot Ica-butikIcas darkstore förbi startproblemAxfood rear ut svenskt köttVM-kaptenen satsar på funktionsdryckKritik mot Ica för egyptisk potatisNu rullar det på för DalsspiraElgiganten fortsätter bygga utDanska Rains öppnar svensk butikIkea mest värdefulla varumärketArla på väg att klara koldioxidmålVill se tuffare krav i köttupphandlingOrganic Food Fair åter i MalmöNu kommer Lego-bitar av sockerrörPlus 4,6 procent i juli för IcaStor godisförfalskning i MalmöSvensk handel varnar för ny bluffvågIca köper mer i Upplands BroSatsar på helvegetarisk matkasseVill öka efterfrågan på svensktVill se ärligare matindustriTar bort leksaksvapen efter skjutningZalando tror på lägre tillväxtVarnar för kris i klädhandelnSystembolaget öppnar i SköndalFler och fler negativa till reklamLidl återkallar krossade tomaterGrilluppmaning ut av misstagTa med hunden in i affärenÖver 70 butiker i Skånes nyaAxfood gör halvmiljardvinstFler butiker vill stötta bönderFryshus lager när Kavli växerClas Ohlson till KristianstadNya krav och bättre koll på ”fri från”Coop återkallar rödbetssoppaStrutsfällan – ångest över semesterpengarnaAxfood kampanjar för svenskt köttMinusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Nya produkter får den gröna grodden att växa

By on 20 August 2012
lantmannen

Sedan drygt ett halvår är Per-Olof Nyman, 56, vd för Lantmännen.
Företaget, vars historik inleds i slutet av 1800-talet, har med den lilla gröna grodden som symbol växt till en stor koncern.
–Framgång skapar inte sig själv. Vi måste jobba hårt varje dag, hitta nya produkter och nya lösningar, säger Per-Olof Nyman.

Koncernen ägs av 35 000 lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, är verksam i 22 länder och omsätter 38 miljarder kronor.
Vad krävs för att vara vd i ett så gigantiskt företag?
–Jag tror att det är bra att jag har lång internationell erfarenhet och att jag har strategisk finansiell kompetens. Sedan tror jag att det handlar om att vara kommunikativ, ha en öppenhet och kunna hantera personliga möten. Jag försöker vara ute så mycket som möjligt i verksamheten och också träffa prata med våra ägare. Det är viktigt för mig men det är också viktigt att våra ägare skall känna att de har en öppen väg till de högsta tjänstemännen i företaget, att det finns ett förtroende, säger han.
Per Olof Nyman är inte riktigt nöjd med Lantmännens resultat på livsmedelssidan. EVM, Egna varumärken, och konkurrens från lågprisalternativ gör att marknaden är stentuff.
–Nej, vi är inte nöjda med resultatet, vi vill kunna ge mer tillbaka till våra ägare, säger han.
Hur ska det gå till?
–Det gör vi dels genom fortsatt starkt fokus på effektivitet och kostnadsrationaliseringar, dels genom att erbjuda våra kunder nya innovativa produkter och lösningar,
Vikten av att lansera nya produkter och lösningar är något som Per Olof Nyman ständigt återkommer till under intervjun.
–Ja, jag tror att det är oerhört viktigt. Framgång är inget som är gratis. Vi måste jobba hårt varje dag för att hänga med. Och att hitta nya produkter, ha nya idéer är den viktigaste biten i det arbetet, säger han.
Han nämner den prisbelönta AXA Great, som innebar ett helt nytt sätt att äta gröt och Axa Havre Flakes som exempel på innovativa lanseringar från Lantmännen från den senaste tiden.
Vi Lantmännen (Cerealia) var med och skapade varumärket Gooh tillsammans med Operakällaren  inom kyld färdigmat.
–Det har blivit en succé. En innovativ förpackningsteknik och ett unik koncept  som erbjuder konsumenten att äta vällagad, god mat med endast  3 minuters förberedelse, ett tydligt bevis på att det går att göra god mat med hög kvalitet och att konsumenten värdesätter detta, säger han.
Något som han också tror har framtiden för sig är så kallad funktionell mat, mat som innehåller ingredienser som också verkligen förbättrar hälsan,
–Vi har jobbat med det inom varumärket  Axa och här tror jag att det finns goda utvecklingsmöjligheter inom detta område, säger han.
Men kan det inte vara svårt att hela tiden lansera nya produkter och nya idéer med 35 000 lantbrukare som ägare? Bönder är väl inte direkt kända för att vara offensiva och framtidsinriktade, snarare konservativa?
–Jag tycker inte att det är så. De svenska bönderna är kloka. Jag reser mycket runt i landet och lyssnar på vad de har att säga. Här finns gott om idéer och jag lär mig mycket under resorna, säger han.
Per Olof Nyman är också engagerad i miljöfrågor och Lantmännen har högt satta mål. Bland annat ska man minska koldioxidutsläppen med 40 procent till 2020.
–Vi har ett stort ansvar som livsmedelsproducenter och vi ska ta det. Vi måste hela tiden förändra oss och vi vill vara ledande aktör i vårt ansvarstagande från jord till bord.  Ett hållbart samhälle är viktigt för Lantmännen  och på sikt år jag övertygad om att det också kommer att bidraga till högre lönsamhet.
Uttrycket ”Från jord till bord…” är vägledande för Lantmännens verksamhet, Det handlar om ansvaret att göra bra mat bättre och att Lantmännen är verksam i hela kedjan. På hemsidan kan man också följa vilka utmaningar som finns, vilka åtgärder som pågår och vad som har genomförts.

Lantmännens VD, Per-Olof Nyman.

Lantmännens VD, Per-Olof Nyman.

–Från jord till bord är inte bara tomma ord för oss. Det är vad vi lever efter och det känner jag mycket stark när jag är ute och träffar folk i organisationen, säger han.
På huvudkontoret i Stadshagen i Stockholm finns en butik med öppet på tisdag och torsdagseftermiddagar. Ibland används den också vid kundbesök. Här finns de flesta av de varumärken som Lantmännen levererar
–Butiken är ett bra ställe för kommunikation, inte minst för de anställda. Här kan man få en känsla för var det är vi faktiskt säljer därute och det tror jag är bra, säger han.
Lantmännen har varit synliga i flera tv-reklamer på senare tid.
–Ja vi vill marknadsföra våra varumärken men också Lantmännen som företag och vad vi står för. Jag tycker vi har lyckats bra med det, säger Per Olof Nyman
Mat är också ett personligt intresse för honom.
–Jag och min fru delar intresset för den goda maten. Åtminstone en gång om året försöker vi åka tillbaka till Italien där vi bodde under elva år. Det är ett fantastiskt matland och där har det ju alltid varit på det sätt som är trend i Sverige idag, Man köper köttet i den lokala butiken, brödet i det lokala bageriet och kvalitetsaspekten är väldigt viktig.
–Men det är inte bara i Italien det finns bra mat. Det finns många bra restauranger i Stockholm och andra städer som har mycket hög nivå på maten, säger han innan han åker hem till familjen i Örebro där han tillbringar helgerna.
–Jag tycker att det fungerar bra med dubbelt boende. Familjen har en lägenhet här i Stockholm som jag bor i under veckorna eftersom det här jobbet innebär att jag måste vara på plats här när jag inte är på besök i någon av våra verksamheter, konstaterar Per Olof Nyman.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.