fbpx
GLAD PÅSK! Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Nyinvigning för öns största butik

By on 27 February 2015

På Öland kan bofasta och sommargäster lita på tillgång till god service. Ica Kvantum Färjestaden är öns största butik både till yta, omsättning och värnar om utbud, priser och kundrelationer. Och efter flera veckor av hårt arbete med en ombyggnation, står nu butiken klar och kan välkomna alla som vill handla bra varor till bra priser. Med bland annat en ny avdelning och nya självscanningskassor erbjuds också ännu bättre service. Och vikt läggs även vid att medarbetarna ska trivas.

Ica-handlaren Markus Lönnroth har bråda dagar. Att ansvara för en butik som försörjer stora delar av en hel ös befolkning, med sommargäster därtill, innebär inte många lediga minuter. Under slutet av 2014 har man dessutom ägnat mycket energi åt ett stort projekt: att bygga om butiken för att göra den ännu bättre. Att samtidigt hålla butiken öppen och se till att alla vardagsbestyr i en stor livsmedelsaffär flyter innebär en hel del eftertanke, planering och kommunikation. Men ingen kan ensam få till en lyckosam verksamhet, och Markus vill gärna lyfta fram hur viktiga alla butikens medarbetare är. För om inte alla gemensamt drar mot samma mål, kommer man inte särskilt långt. Markus Lönnroth berättar om hur det hela började:

– Jag tog över butiken första april 2013.Någonstans där började en resa i att lära känna butiken, allt kring den samt Kvantum- profilen. Insikten om att det var dags att bygga om växte fram, det var inte en speciell händelse som ledde till beslutet.

 

Det var under veckorna 41-47 som det stora ombyggnadsarbetet genomfördes. För att inviga allt det nya firade butiken med aktiviteter en hel vecka efteråt, både för stora och små. Medan de vuxna bland annat kunde prova smink och provsmaka musselsoppa, kunde barnen hänga med i aktiviteter med Papricaklubben.

– Vi öppnade upp butiken vecka 48 och erbjöd bra varor, bra priser och roliga aktiviteter. På fredagen och lördagen hade vi bland annat fiskdamm för barnen.

 

Det märks att butiken står sina kunder nära. För trots att det är så många som handlar i butiken lyckas man på olika sätt visa att kunderna är människor som betyder något – inte en anonym massa. Kundrelationsarbetet tar sig fler former än att erbjuda aktiviter i butiken under invigningsveckan. Markus Lönnroth och hans medarbetare är aktiva med användningen av sociala medier och att se till att nyttja sin hemsida för att kommunicera utåt. Han berättar att en av bilderna de postat på Facebook, som visade hur de flyttade på ett av skeppen i butiken under

ombyggnationen, fick 114 gillare. Och på butikens Facebook-sida har de under hela processens gång postat bilder och information om vad som skulle hända varje vecka under ombyggnationen, för att inkludera kunderna i processen.

 

Satsningen med renoveringen grundar sig i att ständigt utvecklas och förbättras.

– Dels var det att försöka göra en mer modern butik på befintlig yta. Dels har vi gått igenom sortimentet och sett till att alla nyheter finns inne, vi har skapat en helt ny avdelning; Hälsa & Skönhet. Dessutom har vi infört själscanning, som är nytt, det är populärt och uppskattas av kunderna. Numera är det bara ett enda avtal för alla ICA-butiker, så att kunden enkelt kan använda det. Vi tänker också att våra bofasta kunder ska få slippa stå i kö,

speciellt under sommaren, när det är hög press, berättar han.

 

Vad gäller inredningen har de också satsat när de ändå byggt om, och investerat i miljövänliga lösningar för inredning som inte redan var modern i butiken.

– Istället för fyra “gamla” kylar, köpte vi en egen dricka-kyl som är mycket miljövänligare. De andra kylarna vi har är redan uppdaterade och har lock och dörrar, säger Markus.

 

Men en ombyggnation blir inte bra av sig själv. Det gäller att förutse svårare delar som man behöver förbereda sig för extra mycket.

– En stor utmaning har varit att försöka tänka till, så att det blir en rymlig och luftig känsla, med breda gångar. Vi har till exempel sett till att vi fått låga hyllor vid kassorna, det ger ett luftigt intryck. Vi har också uppdaterat sortimentet med mycket nyheter och storsäljare, berättar han.

 

Med en så stor butik, som ska fylla så många syften och erbjuda något till så många olika slags kunder, krävs det flera strängar på lyran.

– Vi försöker vara en modern butik, som har både ett grundsortiment, ett ekologiskt sortiment och ett premiumsortiment. Samtidigt vill vi kunna visa att vi har bra priser, förklarar Markus Lönnroth.

Butiken är stor – Ölands största sett till både omsättning och yta. Med en omsättning på mer än 200 miljoner per år berättar han att de kunde våga sig på att satsa högt och ta på sig kostnaden om 3,5 miljoner för ombyggnationen.

– Det har varit spännande och kul att gå igenom processen. Det har varit en resa för oss alla, att vi satsar 3,5 miljoner – att orka igenom det, men också känna att det är kul att vi har råd med det, eftersom vi är ett så pass starkt företag. Självklart har vissa veckor varit tuffa. Kul och spännande att ha en modern arbetsplats för medarbetarna och en modern butik för kunderna. Det är skönt att det är klart!

 

Och de är nöjda med resultatet:

15 713

– Ja, det är vi – jättenöjda. Responsen hittills är att kunderna tycker att det är luftigt och fräscht, och är glada att de äntligen kan självscanna. Vi har haft öppet hela tiden och har faktiskt ökat försäljningen under ombyggnationen, säger han.

 

En orsak till succén stavas samarbete och strategi, med god och riklig kommunikation redan från början.

– Vi har haft en väldigt väl genomarbetad och tydlig planering, med bra insatser från

ICA-medarbetarna och andra byggjobbare. Vi har satt upp ritningar på väggen med beskrivningar, där medarbetarna fått en chans att vara med och påverka, förklarar Markus Lönnroth.

 

Vid frågan om vad som varit den största utmaningen tänker han efter innan han svarar:

– Att ta beslutet om ombyggnation, och att våga ta självscannings-beslutet – att ta bort två kassor och se att det skulle bli bättre. Och det ekonomiska beslutet.

 

Hans tips till andra som går i ombyggnadsplaner är att våga – och att informera medarbetarna.

– Vi har också haft ett veckoschema där vi skrivit vad vi gör varje vecka. Den informationen har vi gått ut med via flygblad, Facebook och skyltar i butiken.

– Förväntningarna nu är att vi ska öka omsättningen och klara sommaren ännu bättre – att få en bättre butik, helt enkelt, summerar Markus Lönnroth hoppfullt. Det ter sig inte helt orealistiskt: en titt på de bilder som de lagt upp på Facebook visar upp en butik som torde locka kunderna till sig. Både sommargäster och bofasta.

 

14ICA Kvantum Färjestaden

Adress: Ölands Köpstad, 386 31 Färjestaden

► Antal medarbetare: 54 stycken + 35 extra sommartid

► Omsättning: Drygt 200 miljoner

► Säljyta: 2 100 kvadratmeter

► Antal kassor: 5 utgångskassor, 3 självscanningskassor

► Ica-handlare: Markus Lönnroth

► Antal p-platser: Många – butiken ligger i ett köpcenter med över 1 000 stycke

► Öppettider: Klockan 7:00 – 22:00 varje dag, förutom julafton, nyårsafton och midsommarafton

► Styrkor/Satsar på: Att vara bra varje dag.

► Service i butiken: ATG-ombud, postombud, Svenska Spel

► Nyinvigning: Hela vecka 48 (2014)

► Ombyggnadsperiod: Vecka 41-47 (2014)

► Slogan/motto: Vi ska vara Ölands bästa matbutik både för kunder och medarbetare.

 

Reporter: Ebba Persson

Bild: Butiken

 

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.