Nytt samarbete för hållbar mat

I högaktuella ”Maträddarna” lagar Paul Svensson en hönsburgare som Kronfågel tillsammans med Martin & Servera tänker lansera våren 2019.

Många följer nya tv-satsningen ”Maträddarna” där kocken Paul Svensson tillsammans med programledarprofilen Anne Lundberg lotsar tittarna genom frågan om minskat matsvinn.
I programmet besöker man bland annat bönder, butiker, producenter och talar med konsumenter.

I ett avsnitt lagar Paul Svensson till en hållbar hönsfärsburgare.
Nu meddelar Kronfågel att man i samarbete med Martin & Servera tänker lansera produkter för offentlig marknad under våren 2019.

– Med ekologisk hönsfärsburgare kan vi möta det offentliga kökets höga ambitioner om att minska både matsvinn och öka andelen ekologiskt, säger Charlotte Rosta (bilden) som är brand manager hos Kronfågel.

– Vi vill göra något åt att många ekologiska värphöns idag slaktas utan att användas. Efter programmet har vi på Martin & Servera inlett ett samarbete med Kronfågel i syfte att ta fram en produkt på ekologisk hönsfärs för offentlig marknad, berättar Stefan Calrell, försäljningsdirektör offentlig marknad hos Martin & Servera.

Nu finns en testprodukt, en ekologisk hönsfärsburgare som provsmakades under veckan som gick.
Målet är att produkten ska vara färdigutvecklad och finnas till försäljning någon gång till våren.
– Vi tycker det här är ett fantastiskt roligt samarbete med goda förutsättningar att lyckas. Kronfågel gör sitt yttersta för att visionen ska bli verklighet, säger Charlotte Rosta.