fbpx
GLAD PÅSK! Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Nytt samarbete för hållbar mat

By on 12 November 2018

I högaktuella ”Maträddarna” lagar Paul Svensson en hönsburgare som Kronfågel tillsammans med Martin & Servera tänker lansera våren 2019.

Många följer nya tv-satsningen ”Maträddarna” där kocken Paul Svensson tillsammans med programledarprofilen Anne Lundberg lotsar tittarna genom frågan om minskat matsvinn.
I programmet besöker man bland annat bönder, butiker, producenter och talar med konsumenter.

I ett avsnitt lagar Paul Svensson till en hållbar hönsfärsburgare.
Nu meddelar Kronfågel att man i samarbete med Martin & Servera tänker lansera produkter för offentlig marknad under våren 2019.

– Med ekologisk hönsfärsburgare kan vi möta det offentliga kökets höga ambitioner om att minska både matsvinn och öka andelen ekologiskt, säger Charlotte Rosta (bilden) som är brand manager hos Kronfågel.

– Vi vill göra något åt att många ekologiska värphöns idag slaktas utan att användas. Efter programmet har vi på Martin & Servera inlett ett samarbete med Kronfågel i syfte att ta fram en produkt på ekologisk hönsfärs för offentlig marknad, berättar Stefan Calrell, försäljningsdirektör offentlig marknad hos Martin & Servera.

Nu finns en testprodukt, en ekologisk hönsfärsburgare som provsmakades under veckan som gick.
Målet är att produkten ska vara färdigutvecklad och finnas till försäljning någon gång till våren.
– Vi tycker det här är ett fantastiskt roligt samarbete med goda förutsättningar att lyckas. Kronfågel gör sitt yttersta för att visionen ska bli verklighet, säger Charlotte Rosta.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.