fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Nytt verktyg minskar klimatpåverkan

By on 16 April 2018
3737018-ica-maxi-stormarknad-orebro

Alla kan vi göra en insats för att minska klimatpåverkan.
Nu lanserar Ica ett nytt digitalt verktyg.
”Mitt klimatmål” ska hjälpa kunderna att följa klimatpåverkan från sina matinköp.

Tjänsten ”Mitt klimatmål” är en vidareutveckling av det prisbelönta pilotprojektet ”Klimaträtt” som testades i ett flerfamiljshus i Uppsala.
Ica och projektet tilldelades 2016 FN:s klimatpris ”Momentum for change”.

Motiveringen då var att det handlade om ett innovativt och skalbart exempel på vad företag kunde göra kring en minskad klimatpåverkan.
Nu har Ica vidareutvecklat tjänsten så att alla kunder kan följa vilket klimatavtryck just deras matkonsumtion ger.

När kunden använder sitt Ica-kort vid inköp i butiken eller online beräknas och registreras matens klimatpåverkan.
Tjänsten aktiveras på ica.se och sedan kan man följa sitt individuella klimatavtryck månad fr månad.

– Vi vill på ett enkelt sätt inspirera kunderna att minska sin klimatpåverkan. Maten vi äter står för cirka en tredjedel av människans totala klimatpåverkan, konstaterar Kerstin Lindvall som är hållbarhetsdirektör i Ica-gruppen.
– I Sverige har vi ett koldioxidavtryck som ligger långt över FN:s rekommendationer. Det vill vi ändra på tillsammans med våra kunder.

 

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.