Oatly hetare än Ikea

Yougov lanserar nu topplistan över varumärken som unga svenskar pratar mest om.
Ica är sjua på listan – och nia är Oatly som är ett hetare varumärke hos unga än Ikea.

Yougov varumärkesindex är en topplista över vilka varumärken unga svenskar pratar mest om.
Det varumärke som toppar är Netflix som drygt var tredje i åldern 18-34 år hört eller sett något positivt om i samtal, online eller i sociala medier.

Mobila betaltjänsten Swish är tvåa på topplistan och Facebook trea och ingen av de tre pallplatserna känns kanske särskilt överraskande.
Överraskningarna kommer längre ned på listan.

Fyra svenska klassiker kommer nämligen med på de ungas topplista – nämligen Volvo, Ica, Marabou och Ikea.
Men svenska Oatly – med havrebaserade drycker och produkter – attraherar de unga så mycket att man slår sig in före Oatly på varumärkeslistan.

Här är svenska ungdomars tio-i-topp över varumärken
1. Netflix
2. Swish
3. Facebook
4. Apple
5. SPotify
6. Volvo
7. Ica
8. Marabou
0. Oatly
10. Ikea