Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Ökad optimism inför hösten

Framtidstron i detaljhandeln ökar i augusti. I såväl butiks- som e-handeln är det gladare miner än förra månaden.
Men optimismen är även fortsatt betydligt högre bland e-handlarna än hos i butikerna.

Trots att butikernas framtidstro ökar för tredje månaden i rad ligger framtidsförväntningarna under den neutrala nivån på 100.
Den sammanfattande Framtidsindikatorn ökar med 1,0 enhet i Handelsbarometerns augustimätning och landar på 97,7. Mest ökar framtidstron bland sällanköpshandlarna.

– En ny termin står för dörren och det ger ett uppsving för många butiker. Vi är många som köper en ny blus eller skjorta till jobbet, nya träningskläder och framförallt en hel del skolprylar inför barnens skolstart, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

E-handlarnas framtidsförväntningar ökar med 2,0 enheter till 106,3 i augusti. Mest ökar företagens tro på framtida försäljning och antalet anställda.
Utsikterna för framtida lönsamhet ökar något men ligger fortsatt på en lägre nivå.

– Tillväxten i detaljhandeln sker på nätet och e-handlarna har all anledning att se med tillförsikt på framtiden. Smolket i glädjebägaren är lönsamhetsutmaningen. Hård konkurrens gör att många e-handlare har svårt att omsätta ökad försäljning i stigande lönsamhet, säger Karin Johansson.

Sällanköpshandelns framtidstro ökar med 1,8 enheter och dagligvaruhandeln ökar med mer beskedliga 0,2 procentenheter.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Välkomnar marknadsdom

Franskägda Skånemejerier välkomnar Patent- och marknadsdomstolens beslut kring ostmärkena Präst, Herrgård och Grevé om vilka företaget varit i strid med

Framtidstron lägre i handeln

Framtidstron sjunker. Det gäller både i butiker och e-handeln. Det handlar framförallt om att man ser en lågkonjunktur och pessimistiska

Låter papper ersätta plast

Papper ersätter plast i Arlas nya ostförpackningar. Såväl Herrgård som Präst får ny förpackning där överdelen av plast ersätts av

Överklagar om spritreklam

Starkspritstillverkaren Mackmyra överklagar nu en dom från Patent- och marknadsdomstolen. Mackmyra vill använda idag otillåtna bilder i reklamen för att

Ny produkt från Kronfågel

Kronfågel har tidigare produkten Kycklingsteak som är en urbenad kycklingklubba. Nu tar man konceptet vidare. Den här gången handlar det

Fasanburgare på McDonald´s?

Ett enda grevskap i England saknar McDonald´s – men nu är den saken ”hotad”. I lilla Rutland har myndigheterna just

3D-printad labbfisk, någon?

Labbodlad fisk. Dessutom 3D-printad. Dessutom snart på ett matbord nära dig. Foodtech-företaget Bluenalu i San Diego räknar med att ha

Paul Svensson hedersdoktor

Paul Svensson – kock, matvisionär, författare med mera – kan nu lägga en ny titel till sitt CV. Han är

Clas Ohlson minskade i december

Clas Ohlson minskade sin totala försäljning i december. Minskningen var 2 procent och försäljningen stannade då vid 1 285 miljoner kr

Hushållens konsumtion still

De svenska hushållens konsumtion var oförändrad i november 2019 jämfört med månaden innan. Jämfört med november månad 2018 steg konsumtion

Rekord för Lidls julaktion

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumman 235 039 kronor till Barncancerfonden. Dessutom kunde man ihop med Allwin ge bort 4 000

De sålde mindre i december

2019 blev ett tufft år för modehandeln. Det visar inte minst stilindex från Svensk handel stil. Detta index visar nämligen

Vill öka kunskapen om plast

Forskare vid Karlstads universitet får nu drygt 3,8  miljoner kr av Lidl för att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch