Ökade vegosäljet med 500(!) procent

By on 8 February 2018
1

Vegoboomen är en realitet.
23 procent ökade försäljning hos Hemköp 2017.
Och hos Hemköp Hässelby strand ökade den med 500 procent…

Hemköp konstaterar glatt att efterfrågan på vegetariska varor stiger som antalet löften veckan före riksdagsvalet.
23 procent upp noterar kedjan för helåret 2017 och överst på den prispallen står Hemköp Hässelby strand som ökade sin vegetariska försäljning med sensationella 500 procent under 2017.

– Vi har det senaste året gjort en rejäl satsning på vegetarisk mat och placerat varorna på bästa plats i butiken, det har helt klart gett effekt, säger Tomas Lindborg som är handlare på Hemköp i Hässelby strand.
– Vi har i hög grad medvetna kunder och när vi nyöppnade butiken inför 2016 var det en av de mest efterfrågade förändringarna, att vi tydligare skulle lyfta vegetariska varor.

Hemköp satsar nu vidare på vegosortimentet efter att under 2017 ha lanserat 100 nya vegetariska varor.
Under 2018 kommer man att lansera än fler än så och parallellt pågår arbetet i alla 190 Hemköps-butiker med att flytta vego från undanskymda butiksytor till bästa exponering.

Under hösten 2017 lanserade Hemköp konceptet ”Variera med vego” i ett tjog butiker där vegetariska alternativ placerades bredvid motsvarande köttvara med receptförslag.
En försäljningsökning med 40 procent blev resultaten av den satsningen som man nu rullar ut till fler butiker under 2018.

Samtidigt lanserar man alltså en stor mängd nya varor inom vego under året.
– Med drygt 35 kända nya vegovaror i år kommer vi en bra bit över 100 vegonyheter för 2018, konstaterar Hemköps försäljningschef Sven Skarlöv.
– När intresset för vegetarisk mat ökar ställer det också högre krav på de varor vi tar in. Vi väljer med omsorg och tar in bra vegetariska varor.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.