Optimismen stiger bland handlarna

By on 16 april 2018
Kista_galleria

Nu stiger framtidstron bland de svenska handlarna igen.
Det visar Handelsbarometern för april.
Störst växer optimismen inom e-handeln.

Under flera månader har Svensk handel tvingats redovisa sjunkande optimism hos handlarna.
Nu stiger den igen.
Framtidsindikatorn för butikshandeln steg fem enheter under mars och landar i dagens mätning på 95,1.

Främsta förklaringen är att man kommer att sälja mer och alltså har högre förväntningar på den kommande försäljningen.
Det tror man än mer inom e-handeln där noteringen för framtidstron landar på 118,3.

– Det råder våroptimism i handeln efter flera tröga månader. Butikerna är laddade med ett nytt sortiment och kunderna behöver rusta sig inför utomhussäsongen, menar Svensk handels vd Karin Johansson.

Man är mer optimistisk inom dagligvaruhandeln än inom sällanköpsvaruhandeln. Inom dagligvaruhandeln landar framtidsindikatorn på 99,6 att jämföra med sällanköpshandelns 90,5.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.