fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Papperskvitton? Nej tack!

By on 12 April 2018
23436081-person-s-hand-holding-bill

En av tre svenskar vill slippa papperskvitton.
Ungefär lika många vill använda mobilen mer när de handlar.

Det är i Vismas rapport ”Det digitala samhället” vi hittar de här rönen.
1 008 svenskar har svarat på vilka digitala lösningar som skulle göra att de ansåg sig få en bättre shoppingupplevelse.

Det flest anger är att få digitala kvitton istället för papperskvitton.
34 procent av de svarande vill ha det och nästan lika många, 29 procent, vill kunna använda mobilen mer när de handlar för att till exempel ta del av erbjudanden och för att betala.

Var femte svensk som svarar i undersökningen – 21 procent – vill ha fler personligt anpassade erbjudanden.
Personligt anpassade priser utifrån kundprofil attraherar 17 procent, interaktiva/virtual reality-provrum bockas för av 16 procent och fem procent kan se sig med en digital personal shopper.

– Att många föredrar digitala kvitton är kanske inte oväntat. Många tjänster kopplade till shopping och privatekonomi har redan digitaliserats, säger Stefan Romeis i en kommentar.
Han är kundlojalitetsexpert hos Abalon, ett bolag inom Visma Retaill.
– Därför är det samtidigt förvånande att så få fysiska butiker fortfarande inte erbjuder digitala kvitton. Tekniken finns, men handeln har nog inte insett betydelsen för shoppingupplevelsen än.

I sin rapport pekar Visma på betydelsen av individanpassade erbjudanden och annat.
– Digitaliseringen kommer på allvar ta över handeln framöver. Det handlar inte längre enbart om webbshoppar och appar, utan om att individanpassa shoppingen på innovativa sätt med hjälp av ny teknik. Genom att till exempel erbjuda upplevelser både virtuellt och på fysiska platser, uppmuntras kunden till köp, skriver man.

– Konsumenter kommer se det som självklart att kommunikation och erbjudanden är anpassade efter just dem och att de riktar sig till just deras profil och unika behov. Det kommer också ske en ökning av handel som sker online men ”off-screen”, det vill säga med hjälp av uppkopplade röststyrda enheter, som till exempel Amazons ”Echo” eller ”Google Home”, konstaterar man vidare.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.