Papperskvitton? Nej tack!

By on 12 april 2018
23436081-person-s-hand-holding-bill

En av tre svenskar vill slippa papperskvitton.
Ungefär lika många vill använda mobilen mer när de handlar.

Det är i Vismas rapport ”Det digitala samhället” vi hittar de här rönen.
1 008 svenskar har svarat på vilka digitala lösningar som skulle göra att de ansåg sig få en bättre shoppingupplevelse.

Det flest anger är att få digitala kvitton istället för papperskvitton.
34 procent av de svarande vill ha det och nästan lika många, 29 procent, vill kunna använda mobilen mer när de handlar för att till exempel ta del av erbjudanden och för att betala.

Var femte svensk som svarar i undersökningen – 21 procent – vill ha fler personligt anpassade erbjudanden.
Personligt anpassade priser utifrån kundprofil attraherar 17 procent, interaktiva/virtual reality-provrum bockas för av 16 procent och fem procent kan se sig med en digital personal shopper.

– Att många föredrar digitala kvitton är kanske inte oväntat. Många tjänster kopplade till shopping och privatekonomi har redan digitaliserats, säger Stefan Romeis i en kommentar.
Han är kundlojalitetsexpert hos Abalon, ett bolag inom Visma Retaill.
– Därför är det samtidigt förvånande att så få fysiska butiker fortfarande inte erbjuder digitala kvitton. Tekniken finns, men handeln har nog inte insett betydelsen för shoppingupplevelsen än.

I sin rapport pekar Visma på betydelsen av individanpassade erbjudanden och annat.
– Digitaliseringen kommer på allvar ta över handeln framöver. Det handlar inte längre enbart om webbshoppar och appar, utan om att individanpassa shoppingen på innovativa sätt med hjälp av ny teknik. Genom att till exempel erbjuda upplevelser både virtuellt och på fysiska platser, uppmuntras kunden till köp, skriver man.

– Konsumenter kommer se det som självklart att kommunikation och erbjudanden är anpassade efter just dem och att de riktar sig till just deras profil och unika behov. Det kommer också ske en ökning av handel som sker online men ”off-screen”, det vill säga med hjälp av uppkopplade röststyrda enheter, som till exempel Amazons ”Echo” eller ”Google Home”, konstaterar man vidare.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.