Påsken den näst viktigaste högtiden för dagligvaruhandeln

By on 4 april 2017
225468-family-at-easter

Påsken är tätt efter julen den viktigaste högtiden för matbutikerna. ​Påskveckan sålde för 17,7 % mer än en vanlig vecka enligt en studie från Nielsen.

Påskveckan 2016 stod för 2,3 % av årsförsäljningen i Dagligvaruhandeln medan julveckan stod för 2,5 % av årsförsäljningen samma år. Påskveckan sålde 17,7 % mer än en snittvecka.

̶   Påsken har generellt en starkare försäljningsökning än midsommar och tar andraplatsen efter julen. Sill och korv är givna på bordet vid båda högtiderna, men det finns stora skillnader mellan de kategorier som ökar mest, säger ÅsaBritt Hermansson, VD Nielsen Sverige.

Topp 5 segment som ökar mest under påskveckan jämfört med snittveckan:

  • Julskinka/helgskinka  +43 %
  • Prinskorv +13,6 %
  • Sill och ansjovis +9,2 %
  • Chokladfigurer +9,1 %
  • Lamm +8,6 %

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *