fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Påskmat för en extra miljard

By on 12 April 2019

Påsken är vår näst största mathelg.
Nu är det dags igen.
Svensk handels påskprognos säger att vi handlar mat för en miljard kr extra under påskveckan.

En total matförsäljning påskveckan på 7,7 miljarder kr – en miljard kr plus jämfört med normalveckan.
De siffrorna räknar Svensk handel med att landets handlare kan räkna hem under årets påsk.

Påsken är handelns näst viktigaste försäljningsperiod. Enbart självaste julhandeln är mer betydelsefull.
Två av tre dagligvaruhandlare anger att påsken är viktig för butikens försäljning och Svensk Handels påskprognos visar att försäljningen stiger med 16 procent.

– Påsken är en riktig mathelg och butikerna laddar för att möta en ökad kundtillströmning. Enbart under skärtorsdagen väntas försäljningen bli nästan dubbelt så stor som en genomsnittlig torsdag, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Ägg, sill och lax är det viktigaste men förra året sjönk ändå äggförsäljningen i Sverige.
Det hindrade inte att vi köpte 37 miljoner ägg – vart sjunde av dem för övrigt ekologiskt.

Enligt konsumenterna är ägg, sill och lax de viktigaste inslagen på påskbordet. Trots att äggförsäljningen minskade förra påsken såldes cirka 37 miljoner ägg under påskveckan 2018. Drygt vart sjunde ägg var ekologiskt.

Varannan dagligvarubutik planerar att genomföra någon form av kampanj i samband med högtiden och var femte matbutik (18 %) tar in extrapersonal. Det innebär att cirka 1 500 extra jobbtillfällen skapas som en följd av påskhandeln.
– Handeln är en personalintensiv bransch som sysselsätter många människor. När handeln ökar i påsk skapar det möjligheten för fler att få chansen på arbetsmarknaden, säger Johan Davidson.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.