fbpx
Vill du medverka i vår inlaga Grill & Kalla Drycker? Kontakta annons@butikstrender.se Sista materialdag 4 april.

Priskrig på kött efter sommartorkan

By on 20 augusti 2018

En kraftig prispress på svenskt kött.
Och ett väldigt kampanjtryck på nötkött.
Så ser läget ut efter den tuffa sommaren.

Den torra och heta sommaren har tvingat många svenska bönder till att nödslakta boskap i brist på foder med mera.
Torkan drabbade hela landet under sommaren, köttbönderna fick svårt att utfordra djuren och tvingades till nödslakt och nu finns ett överskott av kött – och upptakten till ett köttkrig i butikerna, enligt bedömare.

Kampanjtrycket på svenskt nötkött har ökat kraftigt i handeln, enligt Matpriskollens statistik.
Under veckorna 29 till 32 ökade antalet rikskampanjer om svensk nötfärs med 43 procent om man jämför med samma tid 2017.

I Matpriskollens statistik handlar dt om att Coop och Hemköp ökat kampanjtrycket på köttet mest.
Men under veckan därpå, vecka 33, var det Ica som i alla sina butiksformat tog upp tråden och gick ut med låga 59:90 på svensk nötfärs.

Nu tror man på en prispress i hela branschen och att effekterna av sommaren kommer att leva kvar länge i det här sammanhanget.
Dessutom finns stora mängder kött att tillgå och möjligheter till att via kvantitet göra bra affärer.
Det kan ha varit så man resonerade hos Ica som beställde 700 ton köttfärs mot planerade 350 enligt uppgifter i branschen inför sin priskampanj.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.