Privab spräcker miljardvallen – men nya vd:n Lenn Nilsson lutar sig inte tillbaka

By on 11 mars 2015
Lenn porträtt

SNABBVÄXAREN PRIVAB firade in det nya året genom att spräcka miljardvallen under 2014. Rekordhög omsättning är visserligen ett glädjeämne för vilket företag som helst, men för Privabs nya vd Lenn Nilsson räcker det inte. Företaget ska vara den enda grossisten en butik behöver inom konfektyr, snacks och drycker, och siktar ambitiöst på att kunna erbjuda ett ännu bredare sortiment. Med Lenn Nilsson har Privab lyckats knyta till sig en hårt arbetande vd, beredd att hugga i för att komma långt.

Privab är på uppgång. Under år 2014 lyckades de överstiga den magiska miljardvallen för omsättning och verkar ha en lysande framtid för sig om det fortsätter på samma sätt. Grossisten, som ser till att service och dagligvarubutiker runt om i landet kan erbjuda ett attraktivt sortiment inom snacks, drycker och godis till sina kunder, har gjort en rejäl tillväxtresa sedan starten för 15 år sedan. Men att fortsätta i samma fotspår är inget för Privab, som istället satsar på en ny vd: Lenn Nilsson.

Delägaren och före detta styrelseordförande Anders Löfdahl-Malm har de senaste åren lett Privabgruppens utveckling och tillväxt. Men i ett pressmeddelande delgav han att han själv och resten av styrelsen ansåg att det var dags att lämna över rodret till någon ny. Företagets fantastiska resa de sista åren, med inte minst 2014 års resultat på över 10 procents tillväxt, är ett fint kvitto på envetet arbete. Men framgången till trots är det inte läge att förnöjsamt lägga fötterna på bordet och tro att resten sköter sig själv. Det krävs istället ständig att fortsätta ta sig framåt i en värld av hård konkurrens. Därmed kom de fram till att det var ett lämpligt tillfälle att ta in ny kraft och nya, friska tankar, varpå valet föll på Lenn Nilsson.

Lenn Nilsson är 42 år och kommer från Göteborg. Han tillträdde tjänsten som ny vd för Privab Grossisterna AB den 7:e januari, från att senast ha haft rollen som Försäljningsdirektör för Eco-Boråstapeter. Om sig själv säger han att han gått Arbetslivet hårda skola och sett till hans cv kan man lätt konstatera att han rimligen besitter omfattande mängd värdefull kompetens.

– Min bakgrund är huvudsakligen inom sektorn för snabbomsatta konsumentprodukter, där jag har över 20 års erfarenhet. Jag har haft förmånen att få arbeta inom både dagligvaruhandel, servicehandel, samt på senare år även fackhandel, i bolag såsom Nestlè, MalacoLeaf, Fiskars, Pågen, Again samt Eco-Boråstapeter. Jag har innehaft positioner såsom Försäljningschef, Försäljningsdirektör, Key Account Manager och säljare, vilket ger mig en mycket god ledarskapsbakgrund och förståelse för säljprocessen, berättar Lenn Nilsson.

Ystad lager

Med det i bagaget lär Anders Löfdahl- Malm och de andra kunna lita på att de hittat rätt person för jobbet. Och för Lenn Nilsson själv var det likaså högintressant att få tillträda posten som vd just i ett företag som Privab.

– För min egen del så ville jag tillbaka till mer snabbomsatta dagligvaror igen efter en tid inom den något långsammare fackhandeln, och när tillfället dök upp så såg nog både jag och styrelsen för Privab att vi skulle vara bra för varandra.

– Privab är ett företag som alltigenom präglas av en mycket god affärskultur, och är ett okomplicerat, ansvarstagande kund och resultatorienterat samt serviceinriktat bolag. Detta är värderingar som jag delar fullt ut och i kombination med att Privab också är branschens snabbaste växande aktör, som 2014 sprängde miljardvallen, var beslutet lätt, fortsätter han.

Målet för företaget är fortsatt offensiv satsning med fokus på tillväxt enligt den redan inslagna vägen.

– Försäljningen har gått från 160 miljoner då Privab bildades för 15 år sedan till 1 miljard idag, och vi nöjer oss inte med detta, utan nu gäller det att utveckla och förfina vårt erbjudande till att bli marknadens bästa för våra kunder. Privab skall vara den enda grossist som du behöver inom konfektyr, snacks och drycker, samt även erbjuda ett sortiment bredare än så med tobak, färskvaror, kolonial, glass, med mera, förklarar Lenn Nilsson kring vad siktet nu är inställt på.

De frågor han särskilt vill lyfta och arbeta kring handlar om att bibehålla bra kontakt med kunderna, parallellt med att lyckas få de sju grossisterna som företaget består av att ge ett enhetligt intryck.

– Vi kommer att fortsätta och vara lokala nära kund och marknad, men behöver samtidigt agera som ett Privab i större utsträckning än tidigare, säger han.

Det är inte strikt erfarenheter som går att lista i ett cv som får betydelse för hur man passar för en tjänst. Inte heller om man är vd. Personliga egenskaper som kan komma till nytta i jobbet tror han är flera:

– Det skulle nog vara att jag är en strukturerad, engagerande och lyssnande person, vilket kan komma att behövas i ett bolag med sju stycken lokala grossister som skall samverka.

-Förväntningarna är säkerligen många på min roll, men vi får inte förglömma att den resan som Privab genomför är ingen enmanshow utan ett lagarbete där alla anställda har en mycket viktig roll, säger Lenn Nilsson eftertänksamt.

Strategin framöver består delvis i att förverkliga ambitioner om att de avtal Privab slöt med kedjekunder som Hemmakväll och SF under 2014 ska följas av flera de kommande åren.

– En av Privabs fördelar är att vi har sju stycken lokala grossistlager som tillsammans täcker hela Sverige och kan erbjuda snabba leveranser med en hög lokal servicenivå. Detta tror och hoppas vi att fler rikskunder kommer att upptäcka framöver, spår han.

För att lyckas med det ska Privabgruppen marknad och försäljning koncentreras till kontoret i Göteborg, vilket man hoppas ger ett fokuserat och effektivt arbetssätt för de delarna av verksamheten – och därmed ett framgångsrecept för fortsatt tillväxt.

– Marknadsbolaget för Privab är idag utspridda på de lokala kontoren, självklart finns det effektivitetsfördelar genom att centrera dessa funktioner så mycket som möjligt, tror Lenn Nilsson.

Som del i satsningen för Göteborgskontorets marknads- och försäljningsavdelning ska de även anställa ny personal. Planen är att rekrytera nyckelpersoner med kvalifikationer inom området, som ska bli en god resurs för ny växtkraft som de sju lokala kontoren ska få nytta av.

– Detta är en process som vi nu inleder med ambitionen att attrahera personer med den kompetens och driv som vi behöver för att fortsätta utveckla Privab på den inslagna vägen.

Utmaningar som kan stå i vägen ser inte ut att vara varken många eller allvarliga, enligt Lenn Nilsson. För även om Sverige liksom alla andra länder – förutom möjligen Nordkorea och andra obskyra delar av världskartan – är en del av den globala, moderna världen, så är godis bra business att ägna sig åt. Både genom bra tider och dåliga. Rysslands krig mot Ukraina och handelsblockader som följd påverkar exempelvis inte nämntvärt. Och mediebevakningen kring vårt egets lands befolknings godisvanor skvallrar om att vi fortsatt har en försmak för sött, trots hälsotrender och GI-dieter.

– Min egna slutsats är att omvärlden som påverkar Privabs framtid är relativt stabil idag och förhoppningsvis inom de närmsta åren. Det är rätt fantastiskt med konfektyr, är det dåliga tider så köper vi för att trösta oss, är det bra tider så köper vi för att belöna oss, resonerar han.

Vilka förändringar vi kommer få se gällande utbudet ute i butikshyllorna med Lenn Nilsson som vd anser han dock för tidigt att säga.

– Det har jag inga kommentarer på ännu efter en månad på jobbet, men helt klart skall Privab vara i framkant vad gäller nya trender och utbud även fortsättningsvis.

Det han med säkerhet kan säga är att Privab kommer fortsätta lägga vikt vid arbetet kring koncepten Gottmix och My Way butiksprofil med honom vid rodret:

– Vi kommer att fortsätta att satsa på att driva dessa koncept, men även förfina och utveckla vårt erbjudande för att ta en större marknadsandel genom dessa, avslutar han med målmedveten ton.

Bli med andra ord inte förvånad om Privab blivit en allt större aktör i branschen inom ett år eller två.

 

Lenn Nilsson

Ålder: 42

Titel/position: vd på Privab Grossisterna AB

Utbildning och karriär: Arbetslivet hårda skola samt diverse kurser och utbildningar, avslutade precis en utbildning på IHM Business School inom Business Management.

Familj: Min fru och våra 4 barn.

Bor: Vallda

Gör på fritiden: Umgås med familjen, träning och båtliv.

 

Privab Grossisterna AB

Företaget Privab Grossisterna AB säljer varor till dagligvaruhandeln och servicehandeln. De utvecklar och äger även koncepten Gottmix och My Way butiksprofil inom servicehandeln. Privab omfattar sju fristående grossister, med cirka 250 medarbetare i de olika grossistverksamheterna. Den totala omsättningen ligger på strax över 1 miljard kronor.

 

Reporter: Ebba Persson

Bild: Privab

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *