Reakampanjerna kan bryta lagen

By on 20 mars 2018
6827122-sale-tag

Vi rear, kampanjar och säljer alltmer till fyndpris inom svensk handel.
Det kan innebära att handeln bryter mot marknadsföringslagen.
Nu kan det komma att prövas i domstol.

Vi ser alla hur ”rea”, ”sale”, ”midseason sale” ”fyndpris” och andra slagord fyller annonser och skyltfönster.
I internethandeln kampanjar man ständigt och det har i sin tur påverkat all övrig handel i samma riktning.

Det här kan strida mot marknadsföringslagen.
I dess 17:e paragraf regleras hur man får anordna reor.
Ord som ”rea”, ”extrapris”, ”fyndpris” får man till exempel bara använda om produkter som ingår i ordinarie sortiment och där det aktuella priset bara gäller en begränsad tid och priset är väsentligt lägre än ordinarie.

Om den nuvarande situationen strider mot lagen eller ej har inte prövats varken av Konsumentverket eller i marknadsdomstolen.
Däremot finns det tidigare fall där KO (Konsumentombudsmannen) ålagt Hemtex att inte använda termen ”rea” eller motsvarande ord mer än elva veckor för år – annars skulle man få böta en halv miljon kr.

Mikael Sandström, ordförande i Svensk handel stil, har dock invändningar mot resonemanget om för många reor och motsvarande.
– Jag håller inte med om att reorna är fler, men det är fler kampanjer, säger han till SvD.
– Man blandar ihop det fast det inte är samma sak, menar han och påpekar att till exempel en kundklubbskväll inte är en rea även om kunden får en viss rabatt den aktuella kvällen.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.