Rekordhandel men leveransproblem

By on 4 January 2018
16220016-postnord-foretagscenter

15 procent av dem som handlade julklappar på nätet 2017 fick inte sina paket i tid.
En hel del e-handlare hade problem med leveranser.
I de flesta fall verkar dock de försenade leveranserna ha varit en kombination av att man beställde för sent och valde utländska sajter.

Aftonbladet/Inizio har gjort en undersökning av julens e-handel och enligt den, redovisad på aftonbladet.se 2017-12-29, var det 15 procent av dem som e-handlat som inte fick sina paket i tid.
Man konstaterar på sajten att en del e-handlare haft problem ända från Black Friday och fram till jul. Till dem hör enligt AB Bamba och Lekmer som båda dragits med långa förseningar.

Nu uppger en hel del av de svarande att de faktiskt beställde sina julklappar försent och andra tror att det är kombinationen av att ha väntat för länge och ha beställt från utländska leverantörer som är problemet.

En tredje grupp skyller på Postnord – men där slår man tillbaka kritiken.
– Jag känner inte igen mig i den bilden produktionsmässigt, säger Postnords distributionschef Erika Ahlqvist.
– Vi har inte några volymer som ligger kvar och som inte har gått iväg på ett bra sätt.

Bamba, som har haft problem, har erbjudit kunder en rabatt på 20 procent som kompensation och erkänner att man underskattade vilka volymer det skulle bli i julhandeln.
– Vi fick in fler beställningar under Black Friday och början av december än vad vi hade räknat med och vi är trångbodda i våra logistiklokaler. Vi väntar på större ytor som kommer få tillgång till under våren, säger Bambas vd Anders Danielsson till aftonbladet.se.
– Vi hade förberett oss på att hantera både de ökade antalet beställningar och utmaningen med trånga ytor men vi underskattade de stora volymerna och hur de skulle påverka våra system.
2541063-flicka-med-rott-paket-2

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.