fbpx
Senaste
Systembolaget vill stoppa nätvinAxfood backar efter kritik om bluffAmazon oroar svenska e-handlareEntercard och Coop i samarbeteHon tar över som vd för KFArla tar nya fossilfria steg”Risker med gränslös näthandel”Ännu en butik slutar hantera paketSveriges första rödbetskokeri invigtDe kan bli Årets matbluffSatsar på gemensam e-handelNy avgift på fossil plast?Anmäler klädföretag som bryter EU-lagNya skärmar i City Gross butikerDigital medelhavsmat ny satsningMånga vill äta mer hönsköttVeganöl på burk först utNy kampanj för mer fullkornYngre mer klimatsunda kring matApohem öppnar fullskaligtSkivar upp 6,5 miljoner liter mjölkLokal nätmathandel igångSkor och kläder sålde mindre i julNu vill vi ha nyttiga mellanmålNytt projekt kring matförpackningarVolvo och Ica mesta varumärkenaFyrdubblade klagomål på reorAmerikansk lågprisjätte på ingångNio nya för Byggmax 2019Hyfsat god jul för Ica-handlarnaIca bygger ut i SälenHalverat matsvinn Axfoods målH&M och Ikea jobbar med Stora EnsoBygger terminal för Coop VärmlandByter logotyp och visuell identitetSå kan kunderna lockas handla mer”Nödvändigt äta mindre mängd kött”Ny regionchef i syd hos City GrossEn miljon kryddor till MatsmartCoop Värmland säljer fastighetNytt digitalt verktyg för handelnHon tar över nya snacksbolagetSlutar helt med direktreklamenBlev det parfym i alla fall?Åtta av tio emot kändisars spelreklamReturer i e-handeln miljöproblemOptimismen fortsätter ökaArla återkallar PuckoNy teknik återvinner mer plastDagab invigde i JönköpingDet nya ölet? BjörksavFler butiker hos Ica 2019Leverans samma dag i 36 städerSex tips för en hållbar julLöfbergs minskar klimatpåverkanEurocash öppnar i StorlienMer än var tredje måltid vegoNy Stora Coop i ArningeJulvego – om vi slipper lutfiskenEn god jul – tror e-handlarnaVill bygga nytt i JakobsbergNu brölar Willys i 20 butikerApoteket i utökat samarbete3,6 procent upp för IcaVar fjärde vill ha nitrit i julskinkanMat.se tar hjälp av AINominerad till Årets ekobutikCity Gross Rosengårds-tvist överJulen är här – även för snusare”Höj matpriserna minst fem procent”Lidl blir granne med HemköpClas Ohlson stänger i två länderNy ägare till lågpriskedjaMatsmart säljer Blossas 2017-glöggHan blir vd för ApohemFler konkurser under novemberÖmat nu även som nätmatCoop återkallar SerranoskinkaFlera nya i GallerianWillys öppnar nytt i KarlstadErnsts glögg kan exploderaLöfbergs stärker sin sociala profilMatsmart fimpar norsk satsningLågpriskedjan stänger tio av elvaCitysatsning igång – Ikea öppnar 30Valio satsar koldioxidneutraltWillys till Arboga i vårJulskinka, ja – köpt Jansson nejNorsk lax fri från antibiotikaStopp för receptfritt hos ApohemTanken? Göra gott och smaka gott”Våra jobb hotas inte av robotar”Ska öppna tio nya butiker 2019Trophi bygger ut i ArningeMyrorna öppnar e-handel till julFrån Ica till Urban Deli – igenIkea “idealisk partner” till H&MVi handlade för 6,7 miljarderNye vd:n inledde med prisregnOmbyggd – enligt kundernas viljaNo to advertising in EnglishFusk med reor allt vanligarePilotprojekt för mer återvinningCity Gross lanserar ny e-handelTortyr i julhandeln?Lokalt satsande Fodi ökarObemannad butik invigdSnart ett busfrö i Stockholm…Har sålt Ica-aktier för 1,7 miljarderKappahl värvar vd från LindexFri frakt på väg bort i e-handeln?Ica strukturerar om och bantarKappahl fortsätter bygga omPricerunner i attack mot GoogleRekordfredag – 900 000 paket…Arla satsar på (p)ostenBlir det köer till nya framtidsjobbet?Norrmän vill köpa finsk pizzaCoop öppnar i Hagastaden”Centralen – det är Rusta det…”Då rusar vi till våra köpcentrumHushållens skulder största riskenIkea stuvar om – sparkar 7 500Mellanmålet alltmer i centrumLöfbergs gör jättesatsningDet här är årets julklappKöpen dina kunder kommer att ångraSå glömmer du aldrig köpa tandkrämHittar sina lakritsrötter i GöteborgIkea siktar på shoppingcentraCoop hyllar sina mest hållbaraIca och Röda korset i julkampanjEx-vd för Hemköp ska lyfta CoopTrivs som ny vd för MovementKritik mot svenska matjättarVarumärkena vi rekommenderarLanserar tre regionala julskinkorDe har det tuffast inom e-handelnSå ska Ellos vända trendenIca Nära i Tjällmo först utNu blir det pant i näthandelnIca Maxi där Coop lade nedDärför tror handlarna på tomtenBara bra miljöbilar hos ApoteaSå många handlar Black fridayRejält plus för Clas Ohlson150 000 ton mindre koldioxidMaten billigare i oktoberSällsynt choklad – och numrerad…Satsar 120 miljoner i KungsbackaSpot-a-shop dubblar och satsarJulkaffet? Det är redan slut…Åhléns stänger efter 59 årEn nypa salt ska lyfta OLWJula och Thon storsatsar ihopFortsatt uppåt för MytasteSå kan gränshandeln påverkasC4 bygger ut med byggvarorLidl öppnar i Kista galleriaTvå ut – en in i SträngnäsNytt samarbete för hållbar matSå tar du över (om du är värmlänning)En julkalender att bli cho klad avWillys stänger i nysatsande centrumFärsk färdigmat hos HemköpSvenska smaker charkvinnareVill ha det maxat även på lunchenTurister allt viktigare för handelnPlus 3,3 procent för Ica oktoberNy storägare i MytasteIca lägger ned butik i SödertäljeJulhandel med rekord – igenIca-butiken bygger ut med mackNya hos Matsmart och LidlNy HR-direktör hos AxfoodNy svensk miljardmarknad för IkeaIca vill rädda maten vi inte gillar…Ikea kollar nykterhetenVi köper mer Fairtrade-märktDags för kladdkakans dag”Stängd butik eller ny ägare?Fyra nya butiker till TierpIkea tiger om miljardköp i H&MAxfood i avtal med Delivery heroMer än var tredje julklapp via nätetE-handeln stoppar Ikea-byggeGlitter stänger i VetlandaFirar med att öppna ny bar46 miljoner kr till Rosa bandetNytt ekologiskt hos LidlDigitalisering driver koncentration”Välj svensk mat för klimatet”Ungas mat- och alkoholvanor hör ihopWillys tar över på SöderSmörpriset når nya höjderÖrebro först ut för nya NettoIkea levererar via Instabox40 procent högre råvarupriserVärldsunik testanläggning skapasPRO vill bojkotta kontantfrittIca öppnar plocklager i JordbroVi äter allt mer vegetarisktUnga män är biffigast…Svegro packar om potatisenSnabba leveranser för ApoteaInvigt för Hemköp i HelsingborgExpanderar med egna medelFörsta bryggeriet i ”Fossilfritt”Odd Molly stänger elva butiker”Fokus på hälsa och klimat” för IcaPlus och minus för IcaEM Home uppköpt av ElectraCity Gross öppnade i TrollhättanNy förpackning – samma innehåll430 kr hektot – eller mer?Korar bästa influencerbondenLöfbergs vd nominerad till prisLidl öppnar i KnivstaCoops största e-handelssatsningSå slår sommarens torkaFyra av tio satsar på HalloweenLokal onlinehandel raggar kapitalIca skippar engångsgrillarna”Skippa godiset – för klimatet”Deligate stoppar Coop-svinnSå ska Postnord klara julen16 miljoner till hållbar forskning970 nyanlända hos Ica1,6 miljarder kr till MekonomenLite peppar och plast, något?)Ica satsar på monsterbajsSuccé för Ikeas vegankorvHalva detaljhandeln är kedjorProva kläderna – betala direktSvenskt öl kan bli bristvaraGenombrott för biobaserad plastNu finns Lidl på Östermalm ocksåO´Learys breddar konceptetKlart för Icas nätläkarköpMer parmesan än någonsinStora Coop till Ronneby 2021Maten central för klimatmålVärldsetta i kontantlöstLinas matkasse i kocksamarbeteNya nischen – färdigmat för barnShopgun nu i hela SkandinavienBrett urval till Natural ProductsVi slänger med dåligt samveteCity Gross väljer nytt inom gröntFler kvinnor i börsledningarArla lägger ned allt i BoxholmSplittrad framtidstro i handelnRödbetsskal förnybar energiTre av fyra köper färre kassarDisa Molin årets konditorDeras kontor bäst i världenKivik bidrar till rent vattenCoop testar odling i butikMathems vd svarar på kritikTuff dag för klädföretagenNy vd för svenska Media MarktByter för minskad mängd plastUrban Deli plockar vd från IcaNysatsning på eget märkeSatsar allt i SmedjebackenSvenska e-handlare kan sälja merByggstart för Coop i SpångaLöfbergs mot kaffeslöseriHöjd ersättning till ekobönderCastello lanserar cheddarostarKraftig obalans i e-handeln34 nya butiker för DollarstoreSkum tomte blir julläskNytt rekord för Gekås i UllaredÅhléns outlet till fler städerMjölk, ost och ägg vetariskt?H&M köper in sig i KlarnaHyfsad september för IcaNewport öppnar i NorrköpingNy rapport visar större skaderiskDansk vegansuccé till SverigeEstrellas Linschips årets varaTalang i centrum för galanVi pantar mer och merÅterkallar popcorn av eget märkeStänger apotek i VisbyTuffare än väntat för MQDe är kvalitetsetta hos svenskarnaLägger ned – för att utvecklaSäljer mer och tjänar merHornbach tror på SverigeEkokaffe ska hjälpa odlare i PeruFler satsar i UddevallaSuccé för ny klimatsatsning79 solpaneler för grön elÖppnar nytt i HelsingborgFem nya män och direktörerEn av tre kedjor olönsammaFår mer betalt för mjölkenNu åker köket på turnéSlutar sälja engångsplastButiksstölder fortsätter att öka2019 kommer det att gå hett till…Vi tycker vegetariskt är lättlagatMölndal galleria är invigdIkea siktar på nya butiksformatDe yngre, vill ha nära till affärenOatly hetare än IkeaSveriges tio största handelsplatserOmelett – vapnet mot matsvinnLRF satsar på integrationKvibille inviger och satsar nyttSvenska äpplen mot rekordCoop stänger butik i FlenNytt butikskoncept för WillysHalva priset på hela lagretDollarstore till Stockholm CityKvibille tar nytt stegBergendahs nyanställer 60 i årBetalar mer – om bönderna tjänar på detFramtidslösning för transporterH&M testar självbetjäningFixa först med värmeljus av raps”Missgynnas mindre i lågkonjunktur”Premiär för Stora Coop FalkenbergLäkare rasar mot Icas nya avtalGår från mat.se till ny Krav-tjänstHemköp vill bredda e-handelnKronfågel är årets leverantörCoop online i ÖrnsköldsvikAllt fler nätfakturor till kronofogdenSka växa 30-50 procent per årÅrets glögg är här – och italienskNazister till ny attack mot butikTog hjälp av Efterlyst efter stöld”Rikast och vill ha poliser överallt”Potatisskal blir förpackningMcDonald´s vill utmana MaxVi kryddar mindre än vi trorVegandrycken som lanseras överalltBara två butiksformat hos CoopCoca-Cola satsar på hälsodryckIcas utökade klimatmål godkändaDoften ska minska matsvinnetZalando sänker prognosen för helåretArlas drickyoghurt och kvarg blir Yalla!Letar nytt på Natural Productsdesignar Ica-kassen till Rosa bandetNu lyfter maten svensk e-handelDrygt hälften har e-handlat matCarnegie tror på Scandi StandardMer framtidstro hos butikernaLindvall in i köttbranschenDe två ska lyfta Kappahl i höstLidl nära tio miljarder krMer än hälften av skörden bortaRootfruit köper Exotic SnacksCoop säljer i KarlstadTvå lämnar ett Väla i nytt lägeByggmax firar 25 med 100Norskt Ica-vatten blir svensktSå många vill handla mer klimatsmartNytt varuställ säkrar varornaMat långt ned när vi e-handlarIca, Apotek Hjärtat och Min doktor satsarLupiner, bönor och lite insekterHär kommer Axfoods veganburgareDags för jobbskugga i handelnÖver miljonen till goda ändamålFörsta på fem år för Media MarktSkor upp – kläder ned augustiOumph fortsatt brittisk succéUlla mästare bland mästareSnabbt mot intelligenta butikerPlus 3,7 procent för Ica augustiSnart söndagsstängt i Italien?50 000 euro till framtidens betallösningNytt perspektiv på förpackningarIkea flyttar från HelsingborgDrogade till attack i butikClas Ohlson firar och laddarFazer vill beröra hjärtanMindre kött men mer svensktDubblar och breddar i KarlstadMera Clas Ohlson hos MathemAmazons Sverige-lansering dröjer – eller?Carlsberg satsar på miljönPontus vann med miljöbestickHöjt pris ska rädda svenskt köttCoop i samarbete kring nyanländaVapiano skyller på SverigeNu ska grillen bli ännu hetare…Ica och Coop stänger varsin butikSvensk must ökar kraftigtClas Ohlson i samarbete med AmazonStillastående för sällanköp 2017En sjuklöver av nya matord…Hela Arlas vinst till ägarböndernaStoruman i topp – Solna åttaGurkpriset upp 400 procentÖrebro först ut i Nettos nya formatScandic-stopp för ägg från burhönsOrkla bygger nytt storlager i KumlaNu ska ”fri från”-produkter anmälasTre nya till Skövde-centerIkea testar kontantfritt i GävleÄldre tror mer på fiskens nyttaTuff start men återhämtning hos ArlaLöfbergs fasar ut fossil plastArla skapar innovationscentrumEkoboxen nominerad till anrikt prisNytt bryggeri jagar 15 miljoner krMajoritet för ett tillträdesförbudLidl öppnar i Turning Torso”Vi är ett matland i världsklass”Torkan gör kyckling dyrareDigitaliserad dagligvaruhandel näraGekås inviger nytt idagCoop lanserar nytt från Paolo Roberto1-4 i butiker för CoopSå åt vi under värmeböljanMalmö nästa för Icas e-handelslagerPantrekord efter extremsommarenChoklad, chips, smoothie och surdegsbröd824 nya varumärken inom mode 2017Får det tufft om räntan höjsHoppar av som vd efter två månaderLRF stöttar nytt regeringsförslag”Förbud mot plast omotiverat”Lidl på väg mot 200-måletSvensk fågel välkomnar nya reglerSvenskt kött välkomnar nya reglerLöfbergs rankat i Europa-toppPremiär idag för MatlusttorgetParadiset öppnar i februariNu är det brist på messmörKapar namnet – innan startenIca öppnar i nybygge i KarlstadSal(ig)a äro stadskärnorna i SalaFärsking nästa färskingIlska mot Postnord efter avgiftsbeskedInget svenskt kött hos Burger KingNytt kapital till sunda tandborstarKronfågel dubbelt nominerad till galaTrögt – men vi kommer att handla mer mat på nätetSka digitalisera cateringbranschenPostnord dyrare i julens e-handelEn honungsburk för 20 miljoner, någon?Äggen dyrare efter sommarenLidl Tyresö finalist i frukt & gröntMuji utökar på Åhléns CityKraftigt lägre skörd av spannmålSydkoreanskt avtal för Simris algPriskrig på kött efter sommartorkanEn banan om dagen – en färsk…Flaggar för dyrare ölNy Arla-märkning för mindre svinnCoop bygger om i Karlstad CityFörbättrat resultat för LindexLidl slutar med engångsplast 2019Nu handlar vi mer mat på nätetLångt efter när det gäller nätmat110 miljoner till matsvinnsappIcas e-handelschef till HobbexC4 Shopping fyller på 2019Ica-bonus till chefer för miljömålUpp 4,7 procent för Ica-gruppenLager 157 öppnar i LuleåGlassbristen håller i sigIca utvecklar röststyrning med GoogleLämnar Svenska dagbladet för IcaApohem får sälja receptbelagtTyskt kapital till svenskt mellanmålFramtidstron sjönk i juliFalkenberg får ny handelsplatsAlltfler väljer skruvkorkNya Zeeland vill ha bort plastpåsarVi återvinner mer plastNu är Lindex nya vd på platsNynazister i attack mot Ica-butikIcas darkstore förbi startproblemAxfood rear ut svenskt köttVM-kaptenen satsar på funktionsdryckKritik mot Ica för egyptisk potatisNu rullar det på för DalsspiraElgiganten fortsätter bygga utDanska Rains öppnar svensk butikIkea mest värdefulla varumärketArla på väg att klara koldioxidmålVill se tuffare krav i köttupphandlingOrganic Food Fair åter i MalmöNu kommer Lego-bitar av sockerrörPlus 4,6 procent i juli för IcaStor godisförfalskning i MalmöSvensk handel varnar för ny bluffvågIca köper mer i Upplands BroSatsar på helvegetarisk matkasseVill öka efterfrågan på svensktVill se ärligare matindustriTar bort leksaksvapen efter skjutningZalando tror på lägre tillväxtVarnar för kris i klädhandelnSystembolaget öppnar i SköndalFler och fler negativa till reklamLidl återkallar krossade tomaterGrilluppmaning ut av misstagTa med hunden in i affärenÖver 70 butiker i Skånes nyaAxfood gör halvmiljardvinstFler butiker vill stötta bönderFryshus lager när Kavli växerClas Ohlson till KristianstadNya krav och bättre koll på ”fri från”Coop återkallar rödbetssoppaStrutsfällan – ångest över semesterpengarnaAxfood kampanjar för svenskt köttMinusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Rekordsnabb tillväxt för digital väggtidning

By on 26 July 2011

Det hela började med att Micael Nilsson var i Belgien. Där såg han ett könummersystem som fungerade på en vanlig TV samtidigt som det visades reklam.
”Himla käckt. Det vill jag ha i mitt bageri”, tänkte Micael och tog idén med sig hem till Kinna och sin kompis Fredrik Jahn, som sedan slutet av 1990-talet drev dataföretaget Webb Kooper.

Tanken var från början att koppla ihop teven med en dvd, men efter några veckor insåg Fredrik att lösningen var göra en webb-sida. Sedan gav det ena det andra och i dag, fyra år senare, är ”Min AffärsTV” på väg mot en omsättning på 25 miljoner kronor och har 30 anställda. Företaget finns på 25 orter och har runt 600 skärmar uppe. Fredrik Jahn är vd och huvudägare tillsammans med sin kompanjon Magnus Stålberg. Micael Nilsson, som kom med uppslaget, och en annan kompis och tillika entreprenör – Jörgen Lillieroth – är delägare.
    Som alltid när det handlar om internet och sociala medier är det svårt att säga vart projektet är på väg eftersom användarna till stor del anger färdriktningen.
    Men om man fryser bilden just nu kan man säga att det handlar om att butiker bildar ett digitalt nätverk där man byter annonsplats med varandra enligt modellen ”får jag visa min annons hos dig får du visa din annons hos mig”.
    Fredrik Jahn kallar ett annonsnätverk för en digital väggtidning. Ett namn som kanske röjer något större ambitioner än att endast visa annonser.

Butikskluster

Hittills har Fredrik Jahn och gänget runt honom inriktat sig på geografiskt avgränsade butikskluster. Oftast handlar det om mindre städer där antalet butiker i nätverket är alltifrån en handfull till ett fyrtiotal.
    ”Jag brukar hävda att när vi har fler än sju butiker i ett nätverk då är väggtidningen uppe och igång”, säger Fredrik Jahn.
    På hemmaplan i Kinna är 45 butiker med i väggtidningen och där har Min AffärsTV även lyckats få med sig Marks kommun, som betalar 300 kronor i månaden till varje butik. Det kan kanske tyckas dyrt, men då har Marks kommun skaffat sig en snabb kanal direkt ut till invånarna. På skärmarna runt om i samhället kan kommunen berätta om allt från nästa konstutställning till att larma om en vattenläcka.
    Alla de olika nätverken är kopplade till en gemensam server som står i ett bergrum i Göteborg, men som användare har du bara access till ditt eget nätverk. Lösningen betyder att väggtidningarna är tillgängliga från en vanlig internetuppkoppling. Så du kan sitta hemma i soffan och lägga upp en ny kampanj för din butik.
    Fredrik är inte främmande för att göra framstötar även mot storstädernas gallerior, det handlar mest om att företaget inte har haft tid. Hittills är den enda inbrytningen i en större stad Wieselgrensplatsen i Göteborg. Där har butikerna runt torget gått samman och bildat en väggtidning för att ge varandra draghjälp och stärka den lokala handeln.
    ”Det blir en naturlig sammanhållning och butikerna med de något sämre lägena får draghjälp genom att synas hos de mer lyckligt lottade grannarna.”  

Facebook

När det gäller själva handhavandet så har Fredrik Jahn haft Facebooks självklara gränssnitt som måttstock.
    ”Du ska inte behöva vara något datasnille för att det här ska fungera. Vi lovar våra kunder pengarna tillbaka om de inte efter en kortare introduktion klarar av att lägga upp egna annonsbilder och erbjudanden”, säger Fredrik.
    Hans andra företag – Webb Kooper – har lång erfarenhet av dataprogrammering. Bland annat har företaget byggt avancerade affärssystem och levererat publiceringsverktyg åt Chalmers till internet. Kunskapen ha kommit väl till pass för att göra Min AffärsTV användarvänlig. Man kan bara ana komplexiteten bakom funktionen att skala om bilder och text så att de passar till olika media. Som användare kan man alltså köra samma budskap i väggtidningen, på sin egen hemsida, den gemensamma webb-portalen och i e-postutskicket utan att rådda med bilder och text.
    ”Sedan jobbar vi stenhårt med att ta fram mallar som gör att helheten ska se aptitlig och proffsig ut. Det är alltid roligt när man får till den där lilla extra lyxkänslan.”
    Att alla väggtidningarna ligger på samma server betyder att Min AffärsTV även kan sända ut ett gemensamt budskap på alla de nuvarande 600 skärmarna.
    ”När vi har vuxit mer kan det här bli högintressant. Tänk om du vill lansera en ny produkt och vi kan erbjuda visning på låt säga 5 000 skärmar. Då tror jag att vi har möjlighet att locka även storföretagen till oss, som när Volvo vill lansera en ny bilmodell.”

En bra vardag

När Fredrik är ute på säljmöten brukar han visa hur ett schema för en visningsloop med de olika butikernas annonser kan se ut. I översiktschemat finns det två sidor reserverade för Min AffärsTV och gemensam annonsering på alla väggtidningarna runt om i landet.
    ”Jag brukar säga att det är de här två sidorna som ska göra mig till miljonär. Och då tittar alla på varandra och muttrar att det finns alltid en hake. Men när jag då säger att vi delar på miljonerna, väggtidningarna får hälften och Min AffärsTV hälften då blir stämningen åter god”, säger Fredrik och ler brett.
    Det här verkar vara ganska typiskt för företaget och Fredrik Jahn. När han berättar som olika delar av affärsidén andas upplägget någon sorts hygglighet och välvilja. Något som förstärks av företagets vision som är ”att ha en bra vardag”. En vision som i första hand gäller kunderna, men även det egna företaget.
    ”Vi hade en managementkonsult som for in här och skulle lära oss hur man drev företag. Han tyckte vi var helt knäppa och sa att ni kan inte ha en bra vardag som er vision. Ni måste ha ett mål, som exempelvis att bli störst i Europa. Det har vi sa jag, men det kommer en våning ner, högst upp har vi en bra vardag. Det viktigaste är att ha roligt och få arbetet att fungera med barn och familj, sedan kommer det andra av sig självt”, säger Fredrik Jahn.
    Det ”goda” företaget går även igen i väggtidningsupplägget, som är demokratiskt uppbyggt. Det är alla tillsammans och alla har inflytande över vad som ska synas på skärmen – eller skärmarna – i den egna butiken. Vill man inte visa en annons, så är det bara att tacka nej.
    Fredrik brukar ganska regelbundet få frågan om vad som händer om någon lägger upp porr på den gemensamma väggtidningen?
    ”Då brukar jag fråga att om någon hade kommit in din butik och satt upp en porraffisch, vad hade du gjort då? Tagit ned den, är ju det givna svaret. Samma gäller för väggtidningen. Det är bara att plocka bort från visningsloopen. Du har full kontroll över din egen skärm.”
    Det är också ganska typiskt att Min AffärsTV jobbar underifrån. Företaget har inte haft kontakt med någon av de stora butikskedjorna centralt, utan i stället gått på den enskilde handlaren.
    ”Det faller sig ganska naturligt. Det är lättare att förstå vårt upplägg ute i lokalsamhället än för en marknadschef som sitter i Stockholm.”

Stenungsund

Vi lämnar Almedahlshuset i Kinna, där Min AffärsTV har sitt kontor, och går ned till bilen.
    Fredrik Jahn vill visa hur en väggtidning fungerar i praktiken. Han har valt Stenungsund, som ligger ute vid kusten tio mil bort. Där finns en bra mix av butiker med bland annat Ica Kvantum som en av 40 medlemmar.
    ”Vi är lite förvånade över att dagligvarugubbarna inte riktigt verkar ha fattat det här. De har ju mycket att vinna på att snabbt få ut ett erbjudande. Exempelvis om man har tagit hem för mycket räkor inför helgen. Då kan man slippa svinnet genom att lägga ut en annons där man slumpar bort de sista kilona”, säger Fredrik Jahn.
    Efter att ha krånglat oss genom Göteborg är vi ganska snabbt framme i Stenungsund och parkerar utanför Ica Kvantum, som drivs av Robert Larsson.
    Inne i butiken möter Brittinger Axelsson upp. Hon var den som först nappade på idén om att starta ett annonsnätverk i Stenungsund och har blivit något av navet i föreningen som bildats runt ”Lots väggtidning”.
    Hon berättar att lite drygt två år sedan ringde en försäljare från Min AffärsTV till hennes butik, som heter Tavelmakaren.
    ”Eftersom jag själv jobbade med bilder och kommunikation insåg jag snabbt potentialen i att skapa en väggtidning här på orten. Så jag hoppade på och började försöka få med andra butiker”, berättar Brittinger.

Nyfiket positiv

Det som satte ordentlig fart på Lots Väggtidning var när Robert Larsson och han Ica-butik gick med. Med den stora genomströmningen av kunder i affären är det här alla andra butiker vill synas.
    Robert Larsson, som har anslutit sig tillsammans med sin färskvaruchef Johan Wennerstrand, säger att han är nyfiket positiv till väggtidningen.
    ”Även om vi inte riktigt vet vilka former det här tar sig eller hur det slutar hakar vi på.”
    Både Brittinger och Johan Wennerstrand, som ansvarar för Icas uppdatering av väggtidningen, tycker att de har sett tydliga effekter av olika kampanjer. Väggtidningens budskap går igenom, men riktigt hur mycket det ger i ökad försäljning har de inga siffror på.
    ”I Varas väggtidning var det en butik som ville testa genomslaget. Hon lade ut en kampanj där hon sålde blå nagellack med kraftig rabatt. Nagellacken sålde slut samma dag och det är ju inte så många som använder blå nagellack, så det fungerade verkligen”, berättar Brittinger Axelsson.
    I Robert Larssons Ica-butik finns det fyra skärmar. En gemensam vid utgångskassorna och tre inne i butiken, varav en finns vid delikatessen med kösystem. En finess är att aktuellt könummer även syns på de två andra skärmarna inne i butiken.
    ”Det innebär att kunderna kan gå runt och fortsätta handla och likväl ha koll på sitt könummer. Det är väldigt uppskattat”, säger Johan Wennerstrand.
 

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.