fbpx
Vill du medverka i vår inlaga Grill & Kalla Drycker? Kontakta annons@butikstrender.se Sista materialdag 4 april.

Rekordsnabb tillväxt för digital väggtidning

By on 26 juli 2011

Det hela började med att Micael Nilsson var i Belgien. Där såg han ett könummersystem som fungerade på en vanlig TV samtidigt som det visades reklam.
”Himla käckt. Det vill jag ha i mitt bageri”, tänkte Micael och tog idén med sig hem till Kinna och sin kompis Fredrik Jahn, som sedan slutet av 1990-talet drev dataföretaget Webb Kooper.

Tanken var från början att koppla ihop teven med en dvd, men efter några veckor insåg Fredrik att lösningen var göra en webb-sida. Sedan gav det ena det andra och i dag, fyra år senare, är ”Min AffärsTV” på väg mot en omsättning på 25 miljoner kronor och har 30 anställda. Företaget finns på 25 orter och har runt 600 skärmar uppe. Fredrik Jahn är vd och huvudägare tillsammans med sin kompanjon Magnus Stålberg. Micael Nilsson, som kom med uppslaget, och en annan kompis och tillika entreprenör – Jörgen Lillieroth – är delägare.
    Som alltid när det handlar om internet och sociala medier är det svårt att säga vart projektet är på väg eftersom användarna till stor del anger färdriktningen.
    Men om man fryser bilden just nu kan man säga att det handlar om att butiker bildar ett digitalt nätverk där man byter annonsplats med varandra enligt modellen ”får jag visa min annons hos dig får du visa din annons hos mig”.
    Fredrik Jahn kallar ett annonsnätverk för en digital väggtidning. Ett namn som kanske röjer något större ambitioner än att endast visa annonser.

Butikskluster

Hittills har Fredrik Jahn och gänget runt honom inriktat sig på geografiskt avgränsade butikskluster. Oftast handlar det om mindre städer där antalet butiker i nätverket är alltifrån en handfull till ett fyrtiotal.
    ”Jag brukar hävda att när vi har fler än sju butiker i ett nätverk då är väggtidningen uppe och igång”, säger Fredrik Jahn.
    På hemmaplan i Kinna är 45 butiker med i väggtidningen och där har Min AffärsTV även lyckats få med sig Marks kommun, som betalar 300 kronor i månaden till varje butik. Det kan kanske tyckas dyrt, men då har Marks kommun skaffat sig en snabb kanal direkt ut till invånarna. På skärmarna runt om i samhället kan kommunen berätta om allt från nästa konstutställning till att larma om en vattenläcka.
    Alla de olika nätverken är kopplade till en gemensam server som står i ett bergrum i Göteborg, men som användare har du bara access till ditt eget nätverk. Lösningen betyder att väggtidningarna är tillgängliga från en vanlig internetuppkoppling. Så du kan sitta hemma i soffan och lägga upp en ny kampanj för din butik.
    Fredrik är inte främmande för att göra framstötar även mot storstädernas gallerior, det handlar mest om att företaget inte har haft tid. Hittills är den enda inbrytningen i en större stad Wieselgrensplatsen i Göteborg. Där har butikerna runt torget gått samman och bildat en väggtidning för att ge varandra draghjälp och stärka den lokala handeln.
    ”Det blir en naturlig sammanhållning och butikerna med de något sämre lägena får draghjälp genom att synas hos de mer lyckligt lottade grannarna.”  

Facebook

När det gäller själva handhavandet så har Fredrik Jahn haft Facebooks självklara gränssnitt som måttstock.
    ”Du ska inte behöva vara något datasnille för att det här ska fungera. Vi lovar våra kunder pengarna tillbaka om de inte efter en kortare introduktion klarar av att lägga upp egna annonsbilder och erbjudanden”, säger Fredrik.
    Hans andra företag – Webb Kooper – har lång erfarenhet av dataprogrammering. Bland annat har företaget byggt avancerade affärssystem och levererat publiceringsverktyg åt Chalmers till internet. Kunskapen ha kommit väl till pass för att göra Min AffärsTV användarvänlig. Man kan bara ana komplexiteten bakom funktionen att skala om bilder och text så att de passar till olika media. Som användare kan man alltså köra samma budskap i väggtidningen, på sin egen hemsida, den gemensamma webb-portalen och i e-postutskicket utan att rådda med bilder och text.
    ”Sedan jobbar vi stenhårt med att ta fram mallar som gör att helheten ska se aptitlig och proffsig ut. Det är alltid roligt när man får till den där lilla extra lyxkänslan.”
    Att alla väggtidningarna ligger på samma server betyder att Min AffärsTV även kan sända ut ett gemensamt budskap på alla de nuvarande 600 skärmarna.
    ”När vi har vuxit mer kan det här bli högintressant. Tänk om du vill lansera en ny produkt och vi kan erbjuda visning på låt säga 5 000 skärmar. Då tror jag att vi har möjlighet att locka även storföretagen till oss, som när Volvo vill lansera en ny bilmodell.”

En bra vardag

När Fredrik är ute på säljmöten brukar han visa hur ett schema för en visningsloop med de olika butikernas annonser kan se ut. I översiktschemat finns det två sidor reserverade för Min AffärsTV och gemensam annonsering på alla väggtidningarna runt om i landet.
    ”Jag brukar säga att det är de här två sidorna som ska göra mig till miljonär. Och då tittar alla på varandra och muttrar att det finns alltid en hake. Men när jag då säger att vi delar på miljonerna, väggtidningarna får hälften och Min AffärsTV hälften då blir stämningen åter god”, säger Fredrik och ler brett.
    Det här verkar vara ganska typiskt för företaget och Fredrik Jahn. När han berättar som olika delar av affärsidén andas upplägget någon sorts hygglighet och välvilja. Något som förstärks av företagets vision som är ”att ha en bra vardag”. En vision som i första hand gäller kunderna, men även det egna företaget.
    ”Vi hade en managementkonsult som for in här och skulle lära oss hur man drev företag. Han tyckte vi var helt knäppa och sa att ni kan inte ha en bra vardag som er vision. Ni måste ha ett mål, som exempelvis att bli störst i Europa. Det har vi sa jag, men det kommer en våning ner, högst upp har vi en bra vardag. Det viktigaste är att ha roligt och få arbetet att fungera med barn och familj, sedan kommer det andra av sig självt”, säger Fredrik Jahn.
    Det ”goda” företaget går även igen i väggtidningsupplägget, som är demokratiskt uppbyggt. Det är alla tillsammans och alla har inflytande över vad som ska synas på skärmen – eller skärmarna – i den egna butiken. Vill man inte visa en annons, så är det bara att tacka nej.
    Fredrik brukar ganska regelbundet få frågan om vad som händer om någon lägger upp porr på den gemensamma väggtidningen?
    ”Då brukar jag fråga att om någon hade kommit in din butik och satt upp en porraffisch, vad hade du gjort då? Tagit ned den, är ju det givna svaret. Samma gäller för väggtidningen. Det är bara att plocka bort från visningsloopen. Du har full kontroll över din egen skärm.”
    Det är också ganska typiskt att Min AffärsTV jobbar underifrån. Företaget har inte haft kontakt med någon av de stora butikskedjorna centralt, utan i stället gått på den enskilde handlaren.
    ”Det faller sig ganska naturligt. Det är lättare att förstå vårt upplägg ute i lokalsamhället än för en marknadschef som sitter i Stockholm.”

Stenungsund

Vi lämnar Almedahlshuset i Kinna, där Min AffärsTV har sitt kontor, och går ned till bilen.
    Fredrik Jahn vill visa hur en väggtidning fungerar i praktiken. Han har valt Stenungsund, som ligger ute vid kusten tio mil bort. Där finns en bra mix av butiker med bland annat Ica Kvantum som en av 40 medlemmar.
    ”Vi är lite förvånade över att dagligvarugubbarna inte riktigt verkar ha fattat det här. De har ju mycket att vinna på att snabbt få ut ett erbjudande. Exempelvis om man har tagit hem för mycket räkor inför helgen. Då kan man slippa svinnet genom att lägga ut en annons där man slumpar bort de sista kilona”, säger Fredrik Jahn.
    Efter att ha krånglat oss genom Göteborg är vi ganska snabbt framme i Stenungsund och parkerar utanför Ica Kvantum, som drivs av Robert Larsson.
    Inne i butiken möter Brittinger Axelsson upp. Hon var den som först nappade på idén om att starta ett annonsnätverk i Stenungsund och har blivit något av navet i föreningen som bildats runt ”Lots väggtidning”.
    Hon berättar att lite drygt två år sedan ringde en försäljare från Min AffärsTV till hennes butik, som heter Tavelmakaren.
    ”Eftersom jag själv jobbade med bilder och kommunikation insåg jag snabbt potentialen i att skapa en väggtidning här på orten. Så jag hoppade på och började försöka få med andra butiker”, berättar Brittinger.

Nyfiket positiv

Det som satte ordentlig fart på Lots Väggtidning var när Robert Larsson och han Ica-butik gick med. Med den stora genomströmningen av kunder i affären är det här alla andra butiker vill synas.
    Robert Larsson, som har anslutit sig tillsammans med sin färskvaruchef Johan Wennerstrand, säger att han är nyfiket positiv till väggtidningen.
    ”Även om vi inte riktigt vet vilka former det här tar sig eller hur det slutar hakar vi på.”
    Både Brittinger och Johan Wennerstrand, som ansvarar för Icas uppdatering av väggtidningen, tycker att de har sett tydliga effekter av olika kampanjer. Väggtidningens budskap går igenom, men riktigt hur mycket det ger i ökad försäljning har de inga siffror på.
    ”I Varas väggtidning var det en butik som ville testa genomslaget. Hon lade ut en kampanj där hon sålde blå nagellack med kraftig rabatt. Nagellacken sålde slut samma dag och det är ju inte så många som använder blå nagellack, så det fungerade verkligen”, berättar Brittinger Axelsson.
    I Robert Larssons Ica-butik finns det fyra skärmar. En gemensam vid utgångskassorna och tre inne i butiken, varav en finns vid delikatessen med kösystem. En finess är att aktuellt könummer även syns på de två andra skärmarna inne i butiken.
    ”Det innebär att kunderna kan gå runt och fortsätta handla och likväl ha koll på sitt könummer. Det är väldigt uppskattat”, säger Johan Wennerstrand.
 

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.