fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Returer i e-handeln miljöproblem

By on 14 December 2018

Andelen returvaror i e-handeln har betydande effekter på miljön.
Särskild hög är andelen inom e-modehandeln.
Det konstaterar man vid Handels i Göteborg.


Det är ett två år långt forskningsprojekt vid Handels i Göteborg som nu redovisas.
Projektet har letts av Sharon Cullinane som är professor i hållbar logistik och Michael Browne, professor i logistik och urbana godstransporter.

Man konstaterar att konsumtionen inom e-modehandeln lett till ett osunt kundbeteende.
Kunder tenderar att systematiskt överbeställa varor för att sedan returnera flera av dem.

– Vi valde att titta på modebranschen på grund av den stora mängden returnerade varor, och att många returer skickas över nationsgränser för att hanteras, berättar Sharon Cullinane.
– I genomsnitt returneras 22 procent av alla kläder som köps online i Sverige, men andelen varierar mellan 18 och 60 procent. Till exempel returnerar unga människor mer kläder än äldre, och kvinnor mer än män. Och trendiga plagg returneras mer än basplagg, sammanfattar Cullinane.

Enligt henne kan miljöpåverkan minskas genom att få kunderna att förstå och agera mer ansvarsfullt.
Dessutom behöver företagen hitta nya sätt att ta hand om returer mer effektivt vid sidan av att transportföretagen behöver förbättra effektiviteten och växla till transporter med mindre miljöpåverkan.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.