”Risker med gränslös näthandel”

Alibaba och Amazon skrämmer.
Det är risk de skapar oligopol, säger HUI:s Jonas Arnberg.
– Ungefär som Google skaffat sig i princip ett monopol för sökningar på nätet så blir de här bolaget det för köp, menar han.

Det är i SvD som HUI Researchs vd Jonas Arnberg drar upp perspektiven kring den gränslösa e-handeln och dess för- och nackdelar.
– En viktig poäng med e-handeln är att den är gränslös och svenska butikskedjor konkurrerar med bolag i en helt annan storlek, säger Arnberg.
Samtidigt öppnar Alibaba och Amazon möjligheter för svenska varumärken men inte gratis, menar han.
– Självklart tar Alibaba ut avgifter, och precis som med Google gäller det att hamna högt upp i sökfunktionen. Och konkurrensen på plattformarna är hård.

Det stora i processen är att jättar som Amazon och Alibaba blir oligopol och lägger under sig en oerhörd makt, menar Arnberg.
– De blir bank, fastighetsägare, produktägare och leverantör av varor och var det tar vägen har vi ingen aning om, säger han.

– Ungefär som Google skaffat sig i princip ett monopol för sökningar på nätet så blir de här bolagen det för köp.
Den här utvecklingen tror Jonas Arnberg på sikt kommer att leda till regleringar från exempelvis EU:s sida.