fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

487 miljoner Axfoods kvartalsvinst

By on 9 August 2017
21432729-hemkop

En vinst i nivå med förväntningarna men ändå strax under.
Det handlar om Axfoods andra kvartal 2017 där analytiker talar om en ”besvikelse” men Axfoods koncernchef om ”en genomgående stark försäljning”.

Det är som det ska vara och brukar vara med andra ord.
Axfood redovisar en försäljning på 11 925 miljoner kr under året vilket är något mer än marknadsanalytikerna skådat i kaffesumpen där de vaskat fram prognosen 11 794 miljoner kr.
Vinsten för Axfood blir 487 miljoner kr mot analytikernas förväntade 508 miljoner och de 21 miljonerna i differens får marknadsgurus att sätta ord som ”sämre än väntat” och ”besvikelse” i rubrikerna.

Butiksförsäljningen hos Axfood har gått bra och redovisar plus tio procent drygt vilket bland annat beror på att man köpt gränshandelskedjan Eurocash.
Men Willys har ökat med 6,7 procent och Hemköp med 3,7 procent i försäljning andra kvartalet så även de gamla kämparna levererar hos Axfood.

4,1 procent är rörelsemarginalen hos det Axfood som under 2017 hittills bland annat satsat mycket på e-handeln och nyförvärven Mat.se och Middagsfrid.
Det påpekar också vd och koncernchef Klas Balkow när han presenterar det första ”egna” kvartalsbokslutet sedan han blev vd.

– Axfood hade under andra kvartalet en genomgående stark försäljning med en bra tillväxt, sammanfattar Klas Balkow.
– Aktivitetsnivån var hög genom integreringen av de nyförvärvade bolagen och våra övriga framtidssatsningar, konstaterar han.
– Koncernens rörelseresultat var i linje med föregående år och vår helårsprognos.

Klas Balkow pekar också på de stora satsningar som Axfood gjort och gör och som naturligtvis påverkar det ekonomiska utfallet på kort och lång sikt – om än i olika riktningar.
– Vi har integrerat gränshandelskedjan Eurocash och börjat skapa effektiva processer med vår nya kedja. Samtidigt kompletterade vi vår onlineverksamhet med förvärvet av matkasseföretaget Middagsfrid, som nu är en del av Mat.se, och fortsatte satsningarna på våra digitala erbjudanden.

Satsningarna ska fortsätta på hög nivå inom Axfood, lovar Klas Balkow.
– Vi fortsätter att stärka respektive bolags position på marknaden med en hög aktiviets- och investeringsnivå.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.