Så glömmer du aldrig köpa tandkräm

Vad gott kan AI och machine learning göra?
En hel del.
Som att se till att du varken glömmer tandkräm eller köttfärs…
 

Det är lokalt hårdsatsande onlinematsajten Fodi som utvecklar sin användning av artificiell intelligens (AI) och machine learning.
Man gör det i en artikel hos crowdfundingsajten Pepins och beskriver hur teknikerna hjälper Fodi och därmed kunderna.

Sedan starten 2016 har Fodi kontinuerligt utvecklat sitt erbjudande om en lokal matbutik online.
Allt från bättre segmentering och mer precis marknadsföring till större logistikoptimering och smartare planering står att vinna med smarta datorers hjälp, menar Trotte Boman som är dataanalytiker på Fodi.

Företagets nyttjande av AI och machine learning handlar om att kunna erbjuda en mer personaliserad butik.
– Användarens beteende på vår hemsida genererar mycket data som kan användas för att skräddarsy upplevelsen. I grunden handlar det om en välutvecklad sökmotor som bygger en profil av användaren baserad på vad denne har klickat på vid tidigare sökningar och vilka varor han eller hon slutligen köpt. Från denna profil kan vi generera sökresultat som passar användarprofilen särskilt väl, sammanfattar Boman.

Konkret?
– Vi kan tex. bygga modeller för att föreslå varor i kassasteget. Låt oss ta tandkräm som ett exempel. Om du vanligtvis köper tandkräm en gång i månaden men inte gjort så på fem veckor, då kan vi inkludera tandkräm bland föreslagna produkter.
– Vi kan också föreslå andra produkter som passar till din nuvarande varukorg. Som salsa och köttfärs till dig med tacobröd i varukorgen.