fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Så kan kunderna lockas handla mer

By on 8 January 2019

Anpassad doft, ljud och ljus.
Ju fler sinnen som stimuleras desto mer påverkas kunderna.
Det visar en ny avhandling från Linneúniversitetet.

Å ena sidan är det så att ju fler sinnen som stimuleras i butiken desto mer påverkade blir kunderna.
Å andra sidan kan medvetna kunder värja sig och istället handla mer sparsamt.

I vart fall enligt en ny avhandling från Linnéuniversitetet där Miralem Helmefalk, forskare i marknadsföring, undersökt saken.
– Om man tycker det är trevligt i en miljö och om man känner ett behov av att utforska miljön mer då ökar sannolikheten att man köper någonting, säger Helmefalk till TT.

De viktigaste redskapen för butikerna är att matcha rätt doft, ljud och ljus med sitt koncept, menar forskaren som anser att sättet att effektivt stimulera fler sinnen kan leda till fler spontanköp.

Helmefalk påpekar också att dessa faktorer och metoder varit och är ett viktigt sätt för fysiska butiker att profilera sig kontra webbhandeln men menar att det är en övergående fördel.
Augmented reality och virtual reality med mera kommer att sudda ut den fördelen på sikt, anser hon.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.