fbpx
Senaste
Icas utökade klimatmål godkändaDoften ska minska matsvinnetZalando sänker prognosen för helåretArlas drickyoghurt och kvarg blir Yalla!Letar nytt på Natural Productsdesignar Ica-kassen till Rosa bandetNu lyfter maten svensk e-handelDrygt hälften har e-handlat matCarnegie tror på Scandi StandardMer framtidstro hos butikernaLindvall in i köttbranschenDe två ska lyfta Kappahl i höstLidl nära tio miljarder krMer än hälften av skörden bortaRootfruit köper Exotic SnacksCoop säljer i KarlstadTvå lämnar ett Väla i nytt lägeByggmax firar 25 med 100Norskt Ica-vatten blir svensktSå många vill handla mer klimatsmartNytt varuställ säkrar varornaMat långt ned när vi e-handlarIca, Apotek Hjärtat och Min doktor satsarLupiner, bönor och lite insekterHär kommer Axfoods veganburgareDags för jobbskugga i handelnÖver miljonen till goda ändamålFörsta på fem år för Media MarktSkor upp – kläder ned augustiOumph fortsatt brittisk succéUlla mästare bland mästareSnabbt mot intelligenta butikerPlus 3,7 procent för Ica augustiSnart söndagsstängt i Italien?50 000 euro till framtidens betallösningNytt perspektiv på förpackningarIkea flyttar från HelsingborgDrogade till attack i butikClas Ohlson firar och laddarFazer vill beröra hjärtanMindre kött men mer svensktDubblar och breddar i KarlstadMera Clas Ohlson hos MathemAmazons Sverige-lansering dröjer – eller?Carlsberg satsar på miljönPontus vann med miljöbestickHöjt pris ska rädda svenskt köttCoop i samarbete kring nyanländaVapiano skyller på SverigeNu ska grillen bli ännu hetare…Ica och Coop stänger varsin butikSvensk must ökar kraftigtClas Ohlson i samarbete med AmazonStillastående för sällanköp 2017En sjuklöver av nya matord…Hela Arlas vinst till ägarböndernaStoruman i topp – Solna åttaGurkpriset upp 400 procentÖrebro först ut i Nettos nya formatScandic-stopp för ägg från burhönsOrkla bygger nytt storlager i KumlaNu ska ”fri från”-produkter anmälasTre nya till Skövde-centerIkea testar kontantfritt i GävleÄldre tror mer på fiskens nyttaTuff start men återhämtning hos ArlaLöfbergs fasar ut fossil plastArla skapar innovationscentrumEkoboxen nominerad till anrikt prisNytt bryggeri jagar 15 miljoner krMajoritet för ett tillträdesförbudLidl öppnar i Turning Torso”Vi är ett matland i världsklass”Torkan gör kyckling dyrareDigitaliserad dagligvaruhandel näraGekås inviger nytt idagCoop lanserar nytt från Paolo Roberto1-4 i butiker för CoopSå åt vi under värmeböljanMalmö nästa för Icas e-handelslagerPantrekord efter extremsommarenChoklad, chips, smoothie och surdegsbröd824 nya varumärken inom mode 2017Får det tufft om räntan höjsHoppar av som vd efter två månaderLRF stöttar nytt regeringsförslag”Förbud mot plast omotiverat”Lidl på väg mot 200-måletSvensk fågel välkomnar nya reglerSvenskt kött välkomnar nya reglerLöfbergs rankat i Europa-toppPremiär idag för MatlusttorgetParadiset öppnar i februariNu är det brist på messmörKapar namnet – innan startenIca öppnar i nybygge i KarlstadSal(ig)a äro stadskärnorna i SalaFärsking nästa färskingIlska mot Postnord efter avgiftsbeskedInget svenskt kött hos Burger KingNytt kapital till sunda tandborstarKronfågel dubbelt nominerad till galaTrögt – men vi kommer att handla mer mat på nätetSka digitalisera cateringbranschenPostnord dyrare i julens e-handelEn honungsburk för 20 miljoner, någon?Äggen dyrare efter sommarenLidl Tyresö finalist i frukt & gröntMuji utökar på Åhléns CityKraftigt lägre skörd av spannmålSydkoreanskt avtal för Simris algPriskrig på kött efter sommartorkanEn banan om dagen – en färsk…Flaggar för dyrare ölNy Arla-märkning för mindre svinnCoop bygger om i Karlstad CityFörbättrat resultat för LindexLidl slutar med engångsplast 2019Nu handlar vi mer mat på nätetLångt efter när det gäller nätmat110 miljoner till matsvinnsappIcas e-handelschef till HobbexC4 Shopping fyller på 2019Ica-bonus till chefer för miljömålUpp 4,7 procent för Ica-gruppenLager 157 öppnar i LuleåGlassbristen håller i sigIca utvecklar röststyrning med GoogleLämnar Svenska dagbladet för IcaApohem får sälja receptbelagtTyskt kapital till svenskt mellanmålFramtidstron sjönk i juliFalkenberg får ny handelsplatsAlltfler väljer skruvkorkNya Zeeland vill ha bort plastpåsarVi återvinner mer plastNu är Lindex nya vd på platsNynazister i attack mot Ica-butikIcas darkstore förbi startproblemAxfood rear ut svenskt köttVM-kaptenen satsar på funktionsdryckKritik mot Ica för egyptisk potatisNu rullar det på för DalsspiraElgiganten fortsätter bygga utDanska Rains öppnar svensk butikIkea mest värdefulla varumärketArla på väg att klara koldioxidmålVill se tuffare krav i köttupphandlingOrganic Food Fair åter i MalmöNu kommer Lego-bitar av sockerrörPlus 4,6 procent i juli för IcaStor godisförfalskning i MalmöSvensk handel varnar för ny bluffvågIca köper mer i Upplands BroSatsar på helvegetarisk matkasseVill öka efterfrågan på svensktVill se ärligare matindustriTar bort leksaksvapen efter skjutningZalando tror på lägre tillväxtVarnar för kris i klädhandelnSystembolaget öppnar i SköndalFler och fler negativa till reklamLidl återkallar krossade tomaterGrilluppmaning ut av misstagTa med hunden in i affärenÖver 70 butiker i Skånes nyaAxfood gör halvmiljardvinstFler butiker vill stötta bönderFryshus lager när Kavli växerClas Ohlson till KristianstadNya krav och bättre koll på ”fri från”Coop återkallar rödbetssoppaStrutsfällan – ångest över semesterpengarnaAxfood kampanjar för svenskt köttMinusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Så lyckas ni med CSR-arbete – ta samhällsansvar

By on 4 February 2015
8493753357_7d5aef6803

Visst är det viktigt att göra ett gott intryck hos sina kunder. Men bakom fasaden behöver det finnas ett genuint innehåll för att affärerna ska fungera i längden. Inte minst om man vill stå sig i konkurrensen. Ett sätt att utvecklas och stärka kundrelationerna, och samtidigt åstadkomma viktiga samhällsförändringar, är att engagera sig i CSR-arbete. Alltså att ta in aspekten “hållbarhet” i sin affärsverksamhet. Och det är en win-win – bidra till en bättre värld, så kan ni tjäna mera pengar.

Man kan lätt få en bild av att man måste vara snål och sträv för att kunna tjäna pengar, ungefär som Joakim von Anka. Men faktum är att ett passionerat arbete för att bidra till en bättre värld, i stort och smått, är en viktig ingrediens till att göra goda affärer. Inte minst med tanke på trenden kring att konsumenterna blir allt mer medvetna – och kräsna i sina konsumtionsmönster. De låter sig inte lätt tjusas av fina budskap, utan vill se att det finns ett uppriktigt engagemang kring olika samhällsfrågor bakom de smickrande orden. Både vad gäller människors, djurs och naturens väl och ve. Kunderna vill se att butiker bedriver en hållbar verksamhet – som tänker längre än näsan räcker

Det är alltså ingen dålig idé att investera tid och energi i arbete kring Corporate Social Responsibility – CSR – det att som företag ta ett samhällsansvar i sin verksamhet. Genom insatserna för vår planet och alla som lever på den, får man stoltare, duktigare och mer engagerad personal. Samtidigt som kunderna blir nöjdare. Arbeta uppriktigt med hållbarhet – så vinner ni i längden

Expertråd från Svensk Handel

Organisationen Svensk Handels näringspolitiska expert inom hållbar handel och CSR, Maria Sandow, kan ge många goda råd till alla som vill arbeta med hållbarhetsfrågor. Hon redogör vad som omfattas av CSR och varför man ska arbeta med socialt ansvar:

– CSR, företagens sociala ansvar, kan ha lite olika betydelser. I USA handlar det oftast om välgörenhet, samarbeten med olika ideella organisationer som jobbar för ett bättre samhälle. Här i Sverige har det främst handlat om att få koll på sociala och etiska frågor i samband tillverkning och import. Med den ökande globaliseringen har tillverkning flyttat allt längre bort, och med det fick vi en debatt kring barnarbete, förgiftade vattendrag och låga löner. Att ställa utökade krav på leverantörer och tillverkare i så kallade uppförandekoder har blivit vanligare på 2000-talet. Nu har ju klimatfrågan vuxit och CSR ingår i tänket kring långsiktig hållbarhet: Hur vi ska få jordens resurser att räcka till alla? Om vi även lyckas förbättra förhållandena etiskt och miljömässigt i Asien, så minskar det samtidigt fotavtrycket av vår konsumtion. Trenden går mot att granska ännu längrebakåt i kedjan – underleverantörer, transporter och råvaruproduktion.

– Det är alltid både lämpligt och effektivt att bedriva arbete kring hållbarhet och socialt ansvar. De företag som arbetar med CSR för att få koll på sin produktion etiskt och socialt brukar ofta peka på att det blir en win-win. Det går inte över en natt, men samarbetet med leverantörerna leder till att leverantörerna får nöjdare anställda, kvaliteten på produkterna förbättras och leveranssäkerheten ökar. Tar vi CSR i bemärkelsen att engagera sig i sociala projekt så ger de också ett mervärde. Ju mer långsiktigt man arbetar, och ju bättreman kan koppla sitt CSR-arbete till den egna verksamheten, desto bättre resultat, förklarar hon.

Det gäller dock att planera insatserna väl och ta en sak i sänder.

– Försök inte göra allt på en gång. Börja med “lågt hängande frukter”, saker som är hyfsat enkla att åtgärda. Det är mer tillfredsställande att ha en långsiktig plan med åtgärder där man kan bocka av ett antal per år.

– Det är viktigt att ledningen prioriterar arbetet och att inköpare är engagerade. Lägsta pris är inte allenarådande om man vill förbättra sortimetet och relationerna med leverantörerna. Att planera inköp noggrant är också viktigt, eftersom sena order och krav på snabb leverans ofta kan vara det som orsakar problem med övertidsarbete och kvalitetsbrister, om man arbetar med utländska leverantörer och uppförandekoder, fortsätter Maria Sandow.

Några goda exempel hon pekar ut är Axfood och Ica, som lägger mycket resurser på att arbeta målmedvetet med hållbarhetsfrågor. Och uppstickaren Barista, kaffekedjan med hjärtat på rätta stället.

– Jag kan också tycka att det är modigt att som handlare ta ställning och välja att exempelvis bara sälja eko-bananer, rättvisemärkt kaffe, svenskt griskött eller avstå från att sälja tobak. Enligt en global undersökning bland unga säger 48 procent att de tycker att de påverkar mer genom att shoppa från “rätt” företag än genom att rösta i fria val! Konsumentmakten är viktig och på stark frammarsch, inte minst tack vare sociala medier – att handla av företag som man sympatiserar med, eller att inte köpa från företag man inte gillar, tror jag kommer att bli vanligare, avslutar hon uppmuntrande.

 

Reporter: Ebba Persson

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.