Så många handlar Black friday

47 procent av konsumenterna tänker handla under Black friday.
Omsättningen i Sverige landar mellan 6,3 och 6,6 miljarder kr.
Allt enligt nya prognoser från Svensk handel.
 

Nästa fredag är det dags. 23 november infaller årets upplaga av den märkliga konstruktion som var till för att fira att amerikanska bolags resultat för året var i hamn och att man kunde räkna med svarta siffror i bokslutet.
Det handlar alltså om Black friday.

Fler svenska handlare än i fjol – 30 procent fler, faktiskt – kommer enligt Svensk handel att på något sätt delta i Black friday.
Fyra av tio handlare räknar med en ökad försäljning och lika hög andel av dem tänker genomföra någon form av kampanj.

Av de svenska konsumenterna tänker 47 procent handla under Black friday som i år tros omsätta någonstans mellan 6,3 och 6,6 miljarder kr i Sverige, tror Svensk handel.
Det skulle i sin tur motsvara en tillväxt på 18-25 procent jämfört med 2017.

Endast 17 procent av handlarna – en av sex – tror dock att lönsamheten egentligen påverkas positivt av Black friday.
– Handeln är på tårna och vi bedömer att Black friday kommer att fortsätta att växa kraftigt. Samtidigt måste man understryka att osäkerheten i konsumentundersökningar om framtida inköp är stor. Black friday är ett utmärkt tillfälle för konsumenter att passa på att julhandla och jag utesluter inte en ännu större tillväxt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.