Så minskar du dina kunders e-handelsoro

By on 13 november 2017
16922742-handla-pa-natet

Majoriteten svenskar är oroliga över säkerheten när de handlar på nätet. 41 procent säger att de avstår från att handla om de inte känner till butiken sedan tidigare.
Nu ska Vendre lära e-handlarna hur man gör kunderna tryggare.

Julhandeln närmar sig och e-handeln inför jul väntas slå rekord. 2016 stod julhandeln för elva procent av årets totala köpfest och redan då handlade var tredje svensk majoriteten av sina julklappar på nätet och en tredjedel av dem från utländska sajter.
Totalt e-handlade vi då julklappar för nästan 5,5 miljarder kr och enligt en prognos från Postnord spås vi lägga på en miljard på det i år och handla julklappar online för 6,4 miljarder kr.

Men sex av tio svenskar är oroliga över säkerheten när de handlar på nätet och 41 procent av oss säger i en undersökning från Payson att de avstår från att handla från e-butiker de inte hört talas om innan.
I en undersökning från Dibs säger dessutom 32 procent att de avbryter köpet vid betalsätt de inte är vana vid och 26 procent att de gör det om de upplever villkoren som otydliga.

Stockholms-baserade Vendre, det företag som byggt upp e-handeln åt 110 svenska företag, tipsar nu e-handelsföretagen om hur de ska bete sig för att vi ska känna oss trygga när vi handlar på nätet.
– Viss information ska besökaren hitta utan att behöva leta i långa texter av köpvillkor, lägg den viktigaste information högst upp i din header: ”Fri frakt, fria returer, 2-5 dagar leveranstid”, säger Hanna Bergdahl som är interaktionsdesigner hos Vendre.
– Du kan med små medel öka intrycket av trygghet och på så sätt få fler besökare att genomföra sina köp. Det finns delar av en e-handel som måste kännas säkra, dessa delar kan ha direkt påverkan på kundens köpbeslut, konstaterar Hanna Bergdahl hos Vendre.
– Besökare är t.ex. oroliga för att e-handeln inte är seriös, vilket kan motverkas genom att tydligt skriva butikernas kontaktuppgifter.

Vendre manar därför alla e-handelsföretag till tydlighet inför julhandeln, för konsumenternas skull. Det kan handla om att visa leveranstid, fri frakt, returregler tydligt, välja betalningsmetoder som kunderna känner till, visa tydlig fysisk adress, se till att alla länkar fungerar och att alla sociala är uppdaterade.
För e-handelsföretagen handlar det om att uppträda tydligt och seriöst för att inte missa affärer och för kunderna om att känna trygghet när man e-handlar, konstaterar Vendre inför årets miljardjulhandel på nätet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *