fbpx
GLAD PÅSK! Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Så ska Ellos vända trenden

By on 19 November 2018

Ellos tappade 1,3 procent av omsättningen under 2017 och vinsten sjönk från 125 till 38 miljoner kr.
Nu har nye vd:n Marina Davarinou presenterat hur hon och företaget ska vända trenden.

Ett ökat kundfokus och färre anställda är två av de centrala åtgärderna när Borås-företaget Ellos ska vända trenden.
Ellos har en lång erfarenhet av e-handel, under decennier i den tid då e-handel hette postorder, men har haft en omställningsperiod in i den moderna e-handelsfas vi ser.
Marina Davarinou började, efter högskoleutbildning, hos Siba där hon utvecklade kedjans e-handel.
Nu har hon tagit klivet till Ellos men tar med sig fyra frågor vars svar hon menar ingår i konceptet för att lyckas.

Vem är jag till för, vad är mitt erbjudande, vad är unikt med mitt erbjudande och vad är fördelen för kunden, är de frågor Davarinou fokuserar på.
De frågorna men hon ger grunden till svaren på hur man ska hänga med i e-handelskriget och i den digitala konkurrensen.

Marina Davarinou menar också för Ellos är det viktigt att ifrågasätta affärsmodeller som tjänat ut.
Fungerar de inte idag så kommer de inte att fungera i morgon heller, anser hon.

Samtidigt med det ökade kundfokus som krävs har Ellos anpassat kostymen i ett annat avseende.
Nyligen offentliggjorde Ellos att man vill sparka 50 av sina ungefär 600 anställda vilket ska minska kostnaderna med 100 miljoner kr för företaget.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.